Resolució
Q-03763/2009 Desacord amb la intervenció de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència en relació amb la situació d'una menor.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 29/07/2009
Data de l'últim moviment 07/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa mostren el seu desacord amb diferents aspectes relatius a la intervenció de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) en relació amb l'estudi i la comprovació de la situació en què es troba la seva néta.

Contingut

El Síndic s'ha adreçat al Departament de Benestar Social i Família per demanar-li un informe sobre la situació de la néta dels promotors, i el Departament indica que, a partir d'un escrit tramès per les persones interessades, en el qual expressaven la seva preocupació per la situació de la seva futura néta, la DGAIA va derivar el cas a l'equip d'atenció a la infància i adolescència (en endavant EAIA) de Sant Martí.

L'endemà del naixement de la néta de les persones interessades, la DGAIA va requerir a l'EAIA de Sant Martí que completés la informació, atès que va valorar que la informació que facilitava l'EAIA no justificava la declaració de desemparament de la nena.

Des de l'EAIA es va continuar treballant amb la mare, en coordinació amb l'Equip d'Atenció a la Dona (en endavant EAD), la violència de gènere propiciada pel pare de la néta de les persones interessades.

Arran d'un episodi de maltractament contra la mare de la menor, aquesta va prendre la decisió d'acceptar un recurs de l'EAD, on resideix amb la nena. D'acord amb l'informe de l'EAIA, la mare evoluciona bé i compleix el pla de treball establert amb l'EAIA.

Finalment, l'informe de resposta tramès al Síndic conclou que l'EAIA proposa no establir cap mesura de protecció per a la menor i continuar el seguiment del cas.

Amb tot, el Síndic recorda que en aquest cas els promotors de la queixa són els avis de la menor, els quals tenen la guarda d'una altra néta, i que van ser ells mateixos els que van comunicar a la DGAIA la seva preocupació pel naixement de la menor. A partir d'aquest moment es va iniciar l'actuació de la DGAIA i de l'EAIA. Un mes després del naixement de la menor, els avis materns no havien tingut cap contacte amb la seva néta, ni tenien informació respecte de la seva situació.

El Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte, i suggereix al Departament de Benestar Social i Família la necessitat de vetllar per implicar i fer partícips les famílies extenses que comuniquen situacions de possible o presumpte risc d'infants i adolescents en el procés d'estudi i valoració de la seva situació familiar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/08/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)
Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2307 (13/01/1997)