La Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom ha informat, d'una banda, que la segona sol·licitud es va denegar perquè la sol·licitant tenia un altre expedient obert al seu nom, i de l'altra, que la sol·licitud de reactivació de la prestació va ser valorada per l'Òrgan Tècnic, però que no es va fer efectiva perquè l'Administració va tenir coneixement d'altres circumstàncies de la unitat familiar que resultaven rellevants. En concret, es posen de manifest dues qüestions: que la filla de la promotora és beneficiària des de fa anys d'una pensió no contributiva, i que la promotora va passar a ser beneficiària d'una renda activa d'inserció i posteriorment va iniciar una activitat laboral.
Ara bé, amb independència de si és procedent o no la reactivació de la prestació, el fet és que no hi ha constància que s'hagi dictat resolució expressa sobre la sol·licitud de reactivació efectuada. En canvi, sí que consta que en data 19 de juliol de 2012 l'Òrgan Tècnic del Programa de la Renda Mínima d'Inserció va emetre un certificat en què es feia constar que l'expedient a nom de la promotora tenia una proposta de fi de suspensió amb efectes des de l'1 de març de 2012 però que estava pendent de pagament.
Per tant, aquesta informació és contraposada a la que s'inclou en l'informe de la Direcció General. Si, com sembla, no s'ha emès una resolució posterior que reculli i traslladi aquesta valoració sobre la improcedència de la represa, és evident la situació de desconeixement i d'informació poc veraç que s'ha produït. És natural que, en vista d'aquest certificat i sense cap altra comunicació en sentit contrari, la persona interessada entengui que es produeix una demora injustificada. Des d'aquest punt de vista, es pot entendre que no s'ha atès convenientment el dret de la persona interessada a obtenir una resolució expressa i el dret a conèixer l'estat de tramitació del procediment.
En aquest sentit, cal considerar que, amb independència de quin hagi de ser el sentit de la resolució que s'adopti, quan es formula una sol·licitud de represa de la prestació prèviament suspesa, l'òrgan gestor ha de resoldre-la expressament i comunicar a la persona interessada la decisió que s'adopti i els motius en què es fonamenta, d'acord amb els principis bàsics del procediment administratiu.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures oportunes per dictar resolució expressa, en el sentit que correspongui, sobre la sol·licitud de represa de la prestació efectuada per la promotora de la queixa, i notificar-la-hi convenientment.