La persona interessada, resident a Esplugues de Llobregat, exposa que s'han produït irregularitats a l'hora de tramitar la preinscripció escolar de la seva filla en el procés d'admissió a P3.
Segons sembla, per un error, en el sistema informàtic només hi constava la primera escola sol·licitada, i no pas les altres dues que també havien seleccionat en el full de preinscripció. En quedar exclosos de la primera opció per manca de places (al centre concertat Natzaret), el Departament d'Educació va fer una assignació d'ofici a un altre centre (al centre concertat Isabel de Villena), tot i que en els altres dos centres que constaven en el full de preinscripció hi havia alumnat admès en segones i terceres opcions.
Addicionalment, la persona interessada manifesta la seva disconformitat per la manca de transparència que ha mantingut el Departament d'Educació sobre aquest assumpte. Segons diu, i tot i que ha estat atès en nombroses ocasions per la Inspecció d'educació, la qual cosa agraeix, ha conegut l'existència d'aquest error "per casualitat".
Finalment, la persona interessada també exposa el seu desacord sobre el nivell de segregació escolar de l'escola escollida en tercera opció, el centre d'ensenyament infantil i primària Gras Soler.
D'acord amb la informació tramesa pel Departament d'Educació, el Síndic informa la persona interessada que el nombre de preinscripcions en primera opció a l'escola Folch i Torres, escola que havien demanat en segona opció, va ser de 53, i que aquesta escola és de dues línies (50 places). Això significa que, en cas de no haver-se produït l'error per part de l'escola Natzaret a l'hora d'introduir al programa informàtic la tria de centres de la família, l'alumna esmentada no hauria pogut accedir-hi.
En qualsevol cas, el Síndic suggereix al Departament d'Educació traslladar a l'escola en qüestió la conveniència de tenir cura amb aquesta tasca d'introducció de dades, a fi d'evitar problemes en el procés d'admissió d'alumnat.
D'altra banda, aquest Departament informa que, en el cas que hi haguessin admissions en segona opció, no es poden valorar quines possibilitats hagués tingut aquesta alumna d'obtenir plaça, atès que es desconeix el nombre de sol·licituds que van demanar l'escola Folch i Torres en segona opció i quin ordre hagués ocupat la seva sol·licitud.
Sobre aquest assumpte, el Síndic fa saber la seva disconformitat pel que fa al nivell de control i de transparència de la informació relacionada amb les segones i successives opcions per part de l'Administració educativa.
En aquest cas, el Síndic recorda que la Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010/2011 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Educació, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults preveu que les llistes d'espera estiguin constituïdes només amb les primeres opcions que no han pogut entrar al centre.
El Síndic entén que les llistes d'espera haurien de tenir en compte les diferents preferències manifestades per les famílies, no només les primeres opcions, encara que això suposi que un alumne pugui estar a la llista d'espera de diferents escoles, i les famílies haurien de saber quin lloc de preferència ocupen en les diferents escoles triades en la sol·licitud.
Aquesta situació hagués facilitat la resolució del cas objecte de queixa, i també evitaria situacions en què la cobertura de canvis en la relació de l'alumnat admès (a posteriori de la data de publicació de les relacions d'alumnat admès per part del Departament d'Educació) o en la relació d'alumnat matriculat (a posteriori del període de matrícula) no respecti les segones i successives preferències manifestades en el procés d'admissió d'alumnat per les famílies (en el cas de centres que no tinguin sobredemanda en primera opció, i que hagin omplert amb sol·licituds de primera, segona i successives opcions).
Amb aquest propòsit, el Síndic recomana que es modifiqui en el futur la resolució que regula el procés d'admissió d'alumnat a fi de tenir en compte les segones i successives opcions a posteriori de la data de publicació de les relacions d'alumnat admès.