Resolució
Q-03829/2011 Disconformitat amb l'exclusió de la convocatòria del procés de selecció per a la provisió d'una plaça vacant de tècnic de comunicació de l'Ajuntament de Castellví de Rosanes

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 09/06/2011
Data de l'últim moviment 27/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellví de Rosanes Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet d'haver estat exclòs en la convocatòria del procés de selecció per a la provisió d'una plaça vacant de tècnic de comunicació (grup A-2), de la plantilla de personal laboral de l'Ajuntament de Castellví de Rosanes, inclosa a l'oferta pública d'ocupació per al 2010.

Una de les condicions dels aspirants fixades a les bases per prendre part en el procés selectiu era la d'estar en possessió de la titulació de la llicenciatura en Periodisme o equivalent. El promotor va ser exclòs del procés perquè no va acreditar la titulació de Periodisme, sinó la de llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques. Quan va constatar que no apareixia a la llista definitiva d'aspirants admesos, va presentar un recurs.

Aquest recurs va ser desestimat sobre la base de la consulta que l'Ajuntament va fer a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, segons la qual la llicenciatura de Periodisme és equivalent a la de Ciències de la Informació -secció periodisme- i la llicenciatura de Publicitat i Relacions Públiques equival a l'anterior llicenciatura de Ciències de la Informació- secció publicitat. Ambdues llicenciatures -publicitat i periodisme- no són equivalents. 

Alhora, l'Ajuntament va afegir que el catàleg de títols universitaris oficials del Reial decret 1954/1994, de 30 de setembre, disposa clarament que les llicenciatures de Periodisme i de Publicitat són titulacions diferents.

Contingut

Pel que fa als requisits d'accés:

En primer lloc, l'Administració no és lliure per admetre una titulació qualsevol quan el lloc de treball requereix una preparació particular, sinó que respecte al principi d'igualtat en l'accés als càrrecs i funcions públiques (art. 23.2 CE) i als principis de mèrit i capacitat en l'accés a la funció pública (art. 103.3 CE), els llocs de treball s'han de cobrir amb el personal més qualificat per desenvolupar-los.

En segon lloc, la discrecionalitat de l'Administració a l'hora de limitar a una titulació exclusiva el desenvolupament d'un lloc de treball ha de quedar adequadament justificada per evitar caure en una exigència arbitrària o irraonable. En aquest sentit, d'una banda, malgrat que la convocatòria no explicita les funcions que ha de desenvolupar el tècnic de comunicació, el temari que aquesta convocatòria conté encaixar amb la formació adquirida en el pla d'estudis de la llicenciatura en Publicitat i Relacions Públiques (Reial decret 1386/1991, de 30 d'agost). I d'altra banda, el Síndic ha constatat que les matèries troncals del primer cicle dels títols universitaris de llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques (Reial decret 1386/1991), de llicenciat en Periodisme (Reial decret 1428/1991) i de llicenciat en comunicació audiovisual (Reial decret 1427/1991) són idèntiques. 

Per tant, el fet que a les bases s'exigís la titulació de llicenciatura en Periodisme o equivalent per desenvolupar un lloc de tècnic de comunicació, per a l'exercici del qual es computava com a mèrit els serveis prestats com a periodista o similar, no permet justificar, a parer del Síndic, l'exclusió d'altres titulacions com la del promotor de la queixa a l'hora d'emetre la llista dels aspirants admesos i exclosos en la convocatòria del procés selectiu.

A més, la jurisprudència del Tribunal Suprem ha assenyalat que davant del principi d'exclusivitat en l'exercici de la professió ha de prevaldre el de llibertat amb idoneïtat en el seu exercici. Això vol dir que cal atendre fonamentalment al nivell de coneixements que es deriven dels títols professionals, però fugint de la determinació d'una competència exclusiva general. 

Per tant, el criteri general ha de ser l'obertura o admissió dels títols oficials que avalin un determinat nivell de coneixements tècnics per evitar al màxim possible el monopoli i l'exclusivitat competencial. Aquesta obertura garanteix al mateix temps la màxima concurrència en l'accés a la funció pública en condicions d'igualtat, d'acord amb el principi constitucional de configuració legal, recollit a l'article 23.2 de la Constitució espanyola.

Pel que fa al barem dels mèrits:

Les bases de la convocatòria estableixen que la vacant que es vol proveir és la de tècnic de comunicació, però no concreta quines són les funcions que s'han de desenvolupar. Tot i això, s'exigeix com a requisit per participar en la convocatòria la llicenciatura en Periodisme o equivalent.

En la fase de concurs, en canvi, es puntuen els serveis prestats com a tècnic de comunicació, periodista o similar a d'altres administracions públiques.

La valoració de forma prevalent dels serveis prestats en ajuntaments de municipis de menys de 3.000 habitants, fent funcions de tècnic de comunicació, comporta atorgar una prevalença no justificada al lloc de treball en què s'han prestat els serveis. En aquest sentit, els tribunals han establert que a l'hora d'atorgar de forma prevalent un mèrit s'ha d'atendre fonamentalment al contingut de els funcions que es desenvolupen i no a l'administració per a la qual es presten els serveis o a l'espai geogràfic en què es desenvolupen. Aquesta diferent valoració dels mèrits resulta discriminatòria i absent de tota raó, ja que es dóna un tracte desigual a persones que han prestat serveis idèntics, en funció del nombre de població del municipi. 

Així doncs, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Castellví de Rosanes que el dret a accedir a la funció pública en condicions d'igualtat prohibeix l'establiment de requisits no compatibles amb l'article 14 de la Constitució espanyola. És per això que l'Ajuntament té l'obligació de vetllar perquè cap diferència de tracte, sense justificació objectiva i raonable, s'inclogui en les futures convocatòries que pugui dur a terme.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/03/2012 Ajuntament de Castellví de Rosanes Resolució
27/03/2012 Ajuntament de Castellví de Rosanes Seguiment finalitzat