La persona interessada s'ha adreçat al Síndic per exposar la seva disconformitat amb la notificació d'Adigsa de la suspensió cautelar del pagament de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) que li havia reconegut, alhora que l'adverteix de la possibilitat d'haver de retornar els imports ja cobrats.
El promotor, completament disconforme amb aquesta resolució, el passat 12 d'agost de 2010 va presentar un escrit d'al·legacions per defensar el seu dret a cobrar l'RBE i demanar l'anulació de l'expedient pel qual s'ha acordat la suspensió del pagament de l'ajut.
El 13 de setembre de 2010 el Síndic va sol·licitar informació a Adigsa sobre aquest assumpte. En resposta a aquesta petició, en data 18 d'octubre de 2010, el Departament de Medi Ambient i Habitatge va informar que l'expedient del promotor estava encara en fase de revisió i que s'estava verificant la documentació aportada per poder resoldre sobre les quantitats que hauria de reintegrar, si finalment s'acredités que no complia amb els requisits per ser beneficiar de l'ajut.
Un cop examinat el contingut d'aquest informe, el Síndic formula al Departament de Territori i Sostenibilitat les següents consideracions en relació amb aquest procediment de revisió, atès que també afecta un nombre considerable de beneficiaris de l'ajut:
En primer lloc, tal com el Síndic ja va indicar en la resolució de les queixes 03852/10 i 03782/10, que tractaven una casuística similar, a l'hora de resoldre aquest procediment de comprovació no s'hauria de perdre de vista la quantia per la qual el beneficiari s'excedeix en els seus ingressos del topall de 22.000 euros previstos per la norma.
En aquest cas, no es disposa d'aquesta informació, però s'entén que aquesta dada és essencial i s'ha de valorar adequadament, per tal d'evitar que la resolució que es pugui adoptar no sigui contrària a l'esperit perseguit per la norma reguladora de l'RBE.
En segon lloc, també s'ha de ponderar en la justa mesura allò que la persona interessada exposa en el seu escrit d'al?legacions amb relació al fet que en cap moment l'Administració no li va denegar l'ajut, tot i disposar de la informació necessària per conèixer que no complia amb aquest requisit dels ingressos. Malgrat no disposar d'informació respecte d'això, si la persona interessada va presentar com era preceptiu les corresponents declaracions d'impost de la renda de les persones físiques (IRPF) dels anys afectats per la revisió, això s'hauria de tenir en compte, com a mínim a l'hora de practicar el càlcul dels interessos, atès que efectivament l'Administració ja hauria pogut verificar l'incompliment dels requisits molt abans. En la mateixa línia, el fet que la revisió s'iniciï, en aquest cas, al mes de juliol de 2010, i que a hores d'ara encara no s'hagi resolt el procés, també va en detriment de la persona interessada, ja que haurà de fer front a una liquidació d'interessos més elevada del que seria desitjable.
El Síndic comparteix l'obligació de l'Administració de dur a terme aquestes tasques revisores periòdiques per tal que efectivament s'acompleixin les finalitats que els ajuts persegueixen, tal com recull l'exposició de motius de la Llei 38/2003, però, en aquest procés revisor s'han de ponderar aquestes circumstàncies esmentades.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat, en primer lloc, que agiliti els tràmits per resoldre i notificar a la persona interessada la resolució que s'adopti, en el marc de les seves competències en el procediment de devolució d'ingressos indeguts; i en segon lloc, que practiqui el càlcul d'interessos de la forma més favorable per al reclamant, en cas que la resolució comporti el reintegrament de certes quantitats percebudes, d'acord amb les consideracions fetes.
El Departament ha informat el Síndic que està en desacord amb el fet que per calcular l'RBE es tinguin en compte els ingressos del mateix any que es reben els ajuts, ja que això en dificulta la gestió, i que ha proposat que es tinguin en compte els ingressos de l'any anterior. Això permetria fer la revisió cada any, després de justificar les rendes i els ingressos, i no pagar les prestacions en cas d'incompliment ni iniciar nous procediments de retorn dels ajuts.
A més, el Departament també s'ha manifestat en desacord que en aquests procediments, a banda de retornar els ajuts, els afectats també hagin de retornar els interessos de demora.