Resolució
AO-03857/2014 Actuació d'ofici per analitzar la suficiència dels mitjans de notificació que utilitza l'Agència de l'Habitatge de Catalunya a l'hora de tramitar i resoldre les sol·licituds de prestacions permanents per al pagament del lloguer

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Subvencions i ajuts a l'habitatge
Data d'inici 26/05/2014
Data de l'últim moviment 15/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

a

Contingut

El Síndic ha obert una actuació d'ofici després de rebre diverses queixes de persones que exposen que no han tingut coneixement de la resolució de la seva sol·licitud de prestació permanent per al pagament del lloguer o del requeriment de documentació que l'Administració els ha efectuat per poder seguir amb la tramitació de la seva sol·licitud fins que s'han adreçat a l'oficina d'habitatge per interessar-se per l'estat de tramitació de la sol·licitud.

En vista de la informació i documentació de què es disposa, el Síndic entén que la solució a la problemàtica que es deriva de les queixes plantejades rau en la necessitat d'informar degudament els sol·licitants de les prestacions permanents per al pagament del lloguer que les notificacions no s'efectuaran de forma individualitzada mitjançant correu postal, sinó que es portaran a terme mitjançant la publicació de llistes en els taulers d'anuncis de les oficines d'habitatge i en la pàgina web de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya. 

Amb aquesta finalitat, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat, que valori la necessitat d'acordar les actuacions següents: 

1. Que, a més a més de la informació que ja contenen les convocatòries sobre la pràctica de les notificacions, seria de gran utilitat per garantir una major informació a les persones interessades, la introducció d'una breu ressenya informativa en el model de sol·licitud que aquestes persones presenten per sol·licitar la prestació o per renovar el seu dret a continuar rebent-la, en la qual s'indiqui, de forma clara i entenedora, que les notificacions s'efectuaran mitjançant la publicació de llistes en el tauler d'anuncis de l'oficina d'habitatge i en la web de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya i que, per tant, no es faran notificacions individualitzades mitjançant correu postal.  

2. Així mateix, i en la mesura que les oficines locals d'habitatge actuen com a entitatsD'acord amb el contingut del vostre informe, constato que compartiu les consideracions que us vaig traslladar sobre la necessitat de garantir que, més enllà del compliment estricte de la legalitat vigent,  l'interessat tingui un coneixement efectiu de l'acte administratiu dictat i notificat mitjançant la seva publicació en el tauler d'anuncis de les oficines d'habitatge gestores de l'ajut i a la web de l'AHC. 

De la resposta del Departament se'n desprèn que ha adoptat les mesures oportunes per millorar la informació que reben els sol·licitants de la prestació en els termes que suggeria el Síndic. També s'indica que s'ha previst ampliar i fer més entenedora la informació que es publica a la web de l'Oficina Virtual de Tràmits. 

D'altra banda, el Síndic ha constatat que també s'ha acceptat el suggeriment sobre la necessitat de millorar la informació que es facilita des de les oficines d'habitatge i que, amb aquesta finalitat, des de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya es durà a terme un recordatori a les oficines d'habitatge, punts d'informació i atenció de l'Agència i al servei d'atenció telefònic 012, sobre la necessitat d'informar les persones interessades que les notificacions no es portaran a terme mitjançant correu postal sinó mitjançant la publicació de llistes en els taulers d'anuncis de les oficines d'habitatge i altres organismes gestors de l'ajut i a la web de l'Agència.

Finalment, s'exposa que aquestes mesures s'implementaran a partir de la propera convocatòria d'aquestes prestacions, prevista per a després de Setmana Santa de 2015.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/06/2014 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2014 Agència de l'Habitatge de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
26/03/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
31/03/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat No irregularitat
07/04/2015 Agència de l'Habitatge de Catalunya No irregularitat
15/04/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat