Resolució
Q-03859/2009 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una reclamació per l'exclusió de l'ajut del servei de fisioteràpia del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat, i manca de resolució del Programa individual d'atenció.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 06/08/2009
Data de l'últim moviment 26/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora mostra la seva disconformitat amb el fet que en la convocatòria del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat no s'hagin inclòs ajuts per a serveis com ara el de fisioteràpia. D'altra banda, posa de manifest que encara no ha rebut la resolució del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) de la seva filla, la qual té reconegut un grau de disminució del 65% per mitjà d'una resolució de 19 d'octubre de 2004.  

La reclamant manifesta que des de fa diversos anys la seva filla havia estat beneficiària d'un ajut per al servei de fisioteràpia, però que aquest any 2009, d'acord amb el contingut de l'Ordre ASC/157/2009, de 18 de març, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat, no ha pogut sol·licitar aquesta ajuda.

En vista d'això, la promotora va adreçar un escrit al DASC en data 31 d'agost de 2009, que va reiterar en data 22 d'octubre de 2009, en què manifestava la seva disconformitat amb el fet que aquest any no pogués rebre l'ajut per al servei de fisioteràpia que havia rebut els darrers anys, però encara no ha rebut resposta d'aquest departament.  

D'altra banda, pel que fa a la tramitació del procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades presentada a nom de la seva filla, la promotora de la queixa informa que en data 30 de desembre de 2008 el DASC va dictar la resolució per la qual se li qualificava el grau i nivell de dependència, i se li va reconèixer un grau II nivell 1. Així mateix, en data 7 de setembre de 2009 es va signar l'acord PIA, però la promotora encara no ha rebut la resolució PIA ni s'ha fet efectiu cap pagament.

Contingut

Del contingut dels informes que l'anterior DASC va trametre com a resposta, se'n desprèn, en primer lloc, que a l'òrgan gestor no li consten els escrits que va presentar la promotora el mes d'agost de 2009 ni el mes d'octubre del 2009, en què es queixava per la manca de previsió d'ajuts per a tractaments de fisioteràpia en la convocatòria de l'any 2009; i en segon lloc, que en data 8 de setembre de 2010, es va resoldre el recurs d'alçada que havia interposat la persona interessada, a nom de la seva filla, contra la resolució de data 16 de novembre de 2009 per la qual se li denegava l'ajuda de transport per a assistència a tractaments de rehabilitació.  

Sobre aquesta qüestió, el DASC va indicar que en la resolució de 16 de novembre de 2009 de denegació de l'ajuda esmentada no apareixia tota la justificació de la denegació, sinó només el paràgraf següent: "La persona objecte de l'ajuda no té greus dificultats per utilitzar els mitjans de transports ordinaris". Per tant, no hi apareixia la segona part que, segons diu el Departament, és la que justifica la denegació en el cas de la sol·licitant: "i/o el tractament no ha rebut informe favorable del servei de valoració o orientació corresponent".  

En vista de la informació traslladada i una vegada estudiat l'assumpte, el Síndic formula a l'actual Departament de Benestar Social i Família les consideracions següents: 

Primer, pel que fa a la qüestió relativa a la manca de resposta als escrits que va presentar la persona interessada en data 31 d'agost i 22 d'octubre de 2009, trasllada una còpia dels escrits i recorda el deure de l'Administració de resoldre les sol·licituds que es presentin. 

Segon, pel que fa a la denegació de la sol·licitud de l'ajuda per transport per a assistència de tractaments de rehabilitació, el Síndic considera que la resolució del recurs d'alçada de 8 de setembre de 2010 no està degudament motivada, en vista del contingut. 

Certament, en aquest cas, com el DASC indica en l'informe de resposta, s'assenyala com a motiu de la denegació que "la persona objecte de l'ajuda no té greus dificultats per utilitzar els mitjans de transports ordinaris i/o el tractament no ha rebut informe favorable del servei de valoració o orientació corresponent". Per tant, si la persona interessada, per mitjà de la resolució de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials de 19 d'octubre de 2004, té reconegut un grau de disminució del 65% i supera el barem de mobilitat, s'entén que el motiu de la denegació és pel fet que el tractament de rehabilitació no ha rebut l'informe favorable del servei de valoració o orientació, però es desconeixen els aspectes valorats en aquell informe i s'observa que en la resolució del recurs no es concreten les raons per les quals l'informe del servei de valoració ha estat desfavorable. 

Així mateix, consta que en l'apartat 1.2.2 de l'annex 1 de l'Ordre ASC/157/2009, de 18 de març, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat, es regula l'ajut per a transport per assistir al servei de rehabilitació i s'indica que "per atorgar aquesta prestació caldrà que el tractament de rehabilitació hagi rebut l'informe favorable del Servei de Valoració i Orientació". 

Ara bé, de la lectura d'aquesta Ordre no s'observa que s'especifiquin els criteris que cal que segueixi el Servei de Valoració per emetre l'informe sobre el tractament de rehabilitació. 

En vista d'aquestes circumstàncies, en primer lloc, el Síndic recorda que l'Administració ha de garantir l'accés de les persones a la informació relativa als assumptes que poden afectar els seus drets. En conseqüència, s'entén que els aspectes que es tenen en compte per a la concessió de l'ajut, almenys, han de quedar recollits de manera precisa en les bases de la convocatòria per a la concessió d'ajuts del Programa d'ajuts d'atenció social a les persones amb discapacitat.

En segon lloc, i en vista de les resolucions dictades en el marc d'aquest expedient, el Síndic també recorda que les resolucions denegatòries de drets han de superar els formats enunciatius dels motius de fet i de dret, i han de resoldre de manera detallada i precisa, amb les raons en què es basa la denegació, per tal de garantir el dret de les persones a conèixer les raons per les quals l'Administració ha pres una decisió i evitar que es pugui produir una situació d'indefensió. Així, també cal recordar que els actes que dicti l'Administració han de ser degudament motivats. 

D'altra banda, també es desconeixen les raons per les quals el Servei de Valoració i Orientació va emetre un informe desfavorable sobre el tractament de rehabilitació de la persona interessada i tampoc no es té constància sobre on estan recollits els criteris seguits i els aspectes que han de ser valorats pels Serveis de Valoració i Orientació en l'emissió de l'informe sobre el tractament.

Per això, el Síndic demana informació, d'una banda, sobre els motius pels quals el Servei de Valoració i Orientació va emetre un informe desfavorable sobre el tractament de la sol·licitant; i d'altra banda, sobre la publicació en què consten recollits els criteris i els aspectes que han de valorar aquests serveis per emetre l'informe corresponent. 

Així mateix, i atesa la manca de motivació de la resolució de 8 de setembre de 2010, el Síndic suggereix que es revisi la resolució del recurs d'alçada, per tal que s'incloguin de forma explícita els motius pels quals es denega la prestació esmentada, i que es concreti, si escau, la raó per la qual el Servei d'Orientació i Valoració va emetre un informe desfavorable.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/08/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials- DOGC.4990 (18/10/2007)
Ordre ASC/157/2009, de 18 de març, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat- DOGC.5355 (07/04/2009)
Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)