El promotor de la queixa, en qualitat de portaveu d'un grup municipal de l'Ajuntament de Castelldefels, manifesta la seva disconformitat amb el contingut del decret d'alcaldia dictat el dia 26 d'abril de 2012, en què s'adverteix els membres del seu grup de les conseqüències que pot tenir l'abandonament de la sala de plens abans de la finalització de la sessió.
El promotor considera que aquests advertiments són amenaces que coarten l'exercici dels drets i la llibertat dels membres del seu grup en l'exercici de les seves funcions com a membres de l'oposició.
El Síndic recorda que, en termes generals, el règim sancionador en general i les normes que descriuen les conductes susceptibles de sanció en particular són advertiments en relació amb les conseqüències que es poden derivar de la conducta objecte de sanció. Reproduir aquestes conseqüències a manera d'advertiment davant d'una situació concreta no es pot entendre, ?per se?, com una amenaça directa.
D'altra banda, el punt primer de la part resolutiva del Decret d'alcaldia, estableix textualment que ?en el present supòsit, i sense que serveixi de precedent, es procedeixi a l'abonament de la dieta corresponent als regidors i regidores dels grups del PSC-PM i ICV-EUA, per l'assistència parcial a la sessió plenària ordinària del dia 29 de març de 2012?. El Síndic considera que es tracta d'un judici de valor subjectiu i sobre fets l'ocurrència dels quals no ha estat sotmesa al procediment sancionador corresponent.
Vist això, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Castelldefels que, d'acord amb el que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, la potestat sancionadora de l'Administració s'ha de regir pels principis recollits en els articles 127 i següents, entre d'altres, el principi de legalitat, el principi de tipicitat i el principi de responsabilitat.