La persona interessada es queixa de l'endarreriment a l'hora de resoldre una reclamació de responsabilitat patrimonial formulada per danys derivats d'una caiguda en una estació de la Línia 2 del metro, a l'estació de la Sagrada Família.
Inicialment, la promotora de la queixa va presentar la reclamació davant de Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB). D'acord amb la informació que ha facilitat TMB, en data 17 de desembre de 2007 va traslladar la reclamació indicada a l'Entitat Metropolitana del Transport (en endavant EMT).
L'EMT va facilitar al Síndic una còpia de l'expedient de la promotora perquè valorés les actuacions que s'havien dut a terme.
Feta aquesta valoració, des de la perspectiva formal, el Síndic observa que en la tramitació de la reclamació es va ometre el tràmit essencial d'audiència al reclamant abans de formular la proposta de resolució, tal com s'assenyalava en el recurs plantejat per la persona interessada contra aquella resolució i es reconeixia també en la resolució del recurs de reposició indicat. Pel que fa a les conseqüències d'aquesta omissió d'un tràmit preceptiu, i en atenció al que s'ha establert en reiterada jurisprudència, el Síndic considera que l'omissió d'aquest tràmit no ha causat indefensió a la interessada i que, conseqüentment, no comporta la nul·litat del procediment instruït.
Tot i això, no es pot deixar de destacar que, en tractar-se d'un tràmit que es configura en les normes de procediment administratiu com a preceptiu i essencial, cal ser especialment curós amb el compliment en tots els procediments que s'instrueixin. Per aquest motiu, el Síndic suggereix que s'adoptin les mesures oportunes per garantir que en tots els procediments de responsabilitat patrimonial que tramiti l'Àrea Metropolitana de Barcelona es doni audiència a les persones interessades, llevat de les excepcions establertes legalment.
Des d'una perspectiva formal, s'ha de destacar també que el termini emprat en la tramitació de l'expedient de responsabilitat patrimonial excedeix en molt el que està establert legalment per resoldre i notificar la resolució d'aquest tipus de procediments. El Síndic sap que hi hauria en aquest cas una tramitació prèvia a la incoació de l'expedient feta per l'empresa Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA, però el temps transcorregut entre el trasllat de les actuacions a l'EMT (17 de desembre de 2007) i la notificació de la resolució de Presidència de 5 d'octubre de 2009 (20 d'octubre de 2009) excedeix en molt el termini establert normativament.
Per aquest motiu, el Síndic recorda el deure de totes les administracions de tramitar les sol·licituds i impulsar la tramitació dels procediments d'acord amb els principis d'impuls d'ofici i celeritat (articles 74 i 75 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú) i de tramitar les seves sol·licituds amb ple respecte al dret dels ciutadans a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins el termini legalment establert (article 22.1 d) de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya).
Pel que fa al fons de la reclamació plantejada, en vista de les actuacions practicades i la fonamentació de la resolució inicial i del recurs posterior, no s'observa que aquesta actuació hagi estat irregular.
Amb les consideracions anteriors, es dóna per finalitzada aquesta actuació.