Resolució
Q-03875/2011 Queixa en relació amb la provisió de transport escolar a una urbanització de Caldes de Malavella.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 14/06/2011
Data de l'últim moviment 28/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Caldes de Malavella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Selva Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa la seva queixa pel fet que mentre que altres urbanitzacions del seu municipi disposen del servei de transport escolar, la seva urbanització no en té.

Contingut

De la informació aportada pel Consell Comarcal de la Selva, se'n desprèn que la raó per la qual un alumne de Caldes resident a la urbanització Can Carbonell no podrà fer ús del servei és perquè no hi ha un volum d'alumnat suficient per justificar econòmicament la contractació d'un nou servei, a criteri de l'Administració comarcal, i també que aquest alumne no pot fer ús del servei que transporta l'alumnat de primària perquè l'horari és diferent.

D'acord amb aquesta informació i amb la resta d'informacions aportades, el Síndic fa les consideracions següents al Consell Comarcal:

1. El Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, recull la provisió del servei de transport escolar a Catalunya.

Es preveu que el servei sigui obligatori i gratuït per als alumnes d'educació obligatòria que hagin d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en un centre públic o sufragat amb fons públics ordinari o d'educació especial, proposat pel Departament d'Ensenyament. Per a la resta de casos, la provisió del transport escolar està prevista com a opcional i no necessàriament gratuïta, de manera que la no provisió de transport amb caràcter gratuït per a l'alumnat que està escolaritzat al mateix municipi de residència no pot ser considerada formalment irregular.

2. No obstant l'anterior, el mateix Decret 161/1996 preveu que, quan les necessitats d'escolarització en un determinat municipi així ho requereixin, es podrà facilitar el servei escolar de transport o la concessió d'ajuts a l'alumnat d'educació obligatòria que s'hagi de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència.

Davant les nombroses queixes que sobre aquest assumpte han arribat al Síndic, aquesta institució ha reiterat al Departament d'Ensenyament i als consells comarcals afectats que l'aplicació d'aquesta normativa de vegades produeix resultats injustos i greuges entre alumnes només pel fet de procedir d'un o altre municipi.

Com en el cas objecte de la queixa, en nombrosos indrets succeeix que alumnes que procedeixen d'altres municipis situats a una distància menor respecte del centre escolar tenen el transport gratuït, mentre que alumnes procedents del mateix municipi però d'un nucli urbà més allunyat del centre escolar no tenen el servei garantit.

Per aquest motiu, el Síndic sempre ha insistit que la divisió administrativa entre termes municipals no ha de ser motiu d'un tracte diferenciat entre dos alumnes que comparteixen condicions similars de proximitat al centre per a l'ús d'uns serveis d'abast territorial supramunicipal, concebuts, en part, per fer accessible l'escolarització als infants que viuen lluny dels centres.

El Síndic comparteix el deure de les administracions de planificar la provisió dels serveis amb criteris d'eficiència, entre altres. Aquests criteris, però, si bé poden dur a no establir una parada per recollir un únic alumne, no justifiquen la plena exclusió d'aquest del servei.

Per tot això, el Síndic demana al Consell Comarcal de la Selva que, d'acord amb aquesta reflexió d'atenir-se al criteri de distància geogràfica sobre el criteri del lloc de residència i d'evitar greuges entre alumnat resident en un mateix municipi, estudiï si hi ha possibilitats de trobar solucions a les necessitats de transport de l'alumnat de secundària resident a la urbanització Can Carbonell, sense que se l'exclogui de l'accés al servei de transport escolar disponible pel fet de viure a un determinat nucli del municipi.

3. Davant del fet que, a criteri del Síndic, l'actual normativa no discrimina suficientment la distància geogràfica a l'hora de proveir el servei de transport escolar, i també ateses les nombroses queixes que sobre aquesta qüestió ha rebut el Síndic, l'any 2010 aquesta institució va lliurar al Parlament de Catalunya l'informe extraordinari ?La provisió i l'accés als serveis de transport i menjadors escolars?, que emplaça el Departament d'Ensenyament a modificar els decrets que regulen la provisió obligatòria i gratuïta dels serveis de transport i menjador escolars, a més del criteri d'escolarització en un altre municipi diferent del de residència, d'aplicació obligada d'acord amb el que preveu la normativa actual de caràcter estatal.

El Consell Comarcal de la Selva ha respost al Síndic que s'està analitzant la possible sortida al problema plantejat, encara que de moment no s'ha trobat cap solució prou eficient que suposi posar transport als alumnes de secundària de la urbanització Can Carbonell, especialment arran de les dificultats pressupostàries existents.

Per aquest motiu, el Síndic recorda al Consell Comarcal de la Selva que, en el marc d'altres queixes, hi ha consells comarcals implicats que han buscat amb el Departament d'Ensenyament alternatives per evitar aquesta exclusió, encara que això no suposi necessàriament modificar les rutes existents, sinó oferir la possibilitat que les rutes siguin aprofitades pels alumnes afectats. 

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic també s'adreça al Departament d'Ensenyament per tal que col·labori amb el Consell Comarcal de la Selva a fi de poder trobar una solució al cas plantejat que no sigui discriminatòria en funció del nucli de residència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/06/2011 Ajuntament de Caldes de Malavella Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2011 Consell Comarcal de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2011 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/07/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/08/2011 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/10/2011 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/10/2011 Ajuntament de Caldes de Malavella Resolució
28/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
28/10/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució