Resolució
Q-03875/2012 Disconformitat amb el tracte rebut al centre d'atenció primària Cerdanyola-Ripollet

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 29/05/2012
Data de l'últim moviment 22/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa exposen el seu malestar amb uns fets ocorreguts el 25 de maig de 2012 al centre d'atenció primària (en endavant CAP) Cerdanyola-Ripollet, quan hi van portar la seva filla de quatre anys per dificultats respiratòries i de tos.

Exposen que viuen a Montcada però que en aquell moment es trobaven a Cerdanyola, i que per aquest motiu van anar a aquest CAP. I si bé en un principi els van dir que els atendrien, després de quaranta-cinc minuts esperant se'ls va dir, cridant i faltant-los al respecte, que havien d'acudir al CAP de Montcada, on tenen la residència.

També expliquen que van presentar una reclamació al mateix CAP, però no han rebut cap resposta.

Contingut

Un cop analitzat l'informe tramès pel Departament de Salut, el Síndic assenyala el següent:

En primer lloc, en relació amb el contingut de la informació, es constata que es va facilitar a les persones interessades una informació inadequada o errònia, ja que se'ls va dir que no podien ser atesos d'urgència en aquell CAP perquè residien en un altre municipi.

En aquest sentit, el Departament exposa que les urgències s'han d'atendre independentment del lloc de residència del pacient, que aquesta obligació és coneguda pel personal de tota l'estructura dels serveis sanitaris i que s'ha informat tot el personal del centre d'urgències d'atenció primària (en endavant CUAP) d'aquests fets.

En segon lloc, respecte del tracte rebut per les persones interessades, s'observa una discrepància entre la informació que facilita la professional que els va atendre i la que exposen aquestes persones en la seva queixa, que refereixen un tracte humiliant.

Tot i això, en l'informe del Departament de Salut es fa menció únicament de l'informe emès per la professional, però no consta que s'hagi fet altres comprovacions ni demanat informació a altres professionals presents en aquell moment al CAP.

D'altra banda, el Síndic considera que els fets, en cas de confirmar-se, revesteixen un caràcter greu, atès que la menor requeria efectivament assistència mèdica i en canvi la família va veure denegat l'accés a l'atenció sanitària i va haver de marxar del centre i acudir a un altre CAP.

En aquest sentit, la Carta de drets i deures dels ciutadans en l'àmbit de la salut i l'atenció sanitària estableix que ?els professionals sanitaris han de prestar l'atenció sanitària d'acord amb les pautes i normes d'actuació ètiques, de comportament, de respecte a la dignitat humana?, i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, reconeix als ciutadans el dret a ser tractats amb respecte i deferència per les autoritats i funcionaris, que han de facilitar-los l'exercici dels seus drets.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament de Salut que, en cas que no s'hagi fet, s'obri un expedient informatiu per valorar si l'actuació de la professional que va atendre les persones interessades és creditora de l'obertura d'un expedient disciplinari.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/06/2012 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/12/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/01/2013 Departament de Salut Resolució
24/01/2013 Departament de Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/03/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/04/2013 Departament de Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/05/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/05/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat
22/05/2013 Institut Català de la Salut Comunicació a l'interessat del seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)