El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les actuacions d'un institut de la Selva del Camp en què el seu fill ha cursat tercer d'ESO.
Exposa que el seu fill pateix una discapacitat i que està escolaritzat a la unitat de suport a l'educació especial (en endavant USEE) d'aquest centre des de fa tres anys. El dia 2 de maig de 2011 va saber que el seu fill havia patit una greu agressió d'un company de l'escola. Tot i això, no el van informar dels fets des del centre, sinó que ho van fer altres famílies quan ja havia transcorregut un mes.
Finalment, informa que ha demanat un canvi de centre, que s'ha fet efectiu, però que el seu fill ha estat un mes i mig sense escolaritzar.
En l'informe del Departament d'Ensenyament s'indica que arran de l'agressió que va patir l'alumne en qüestió per part d'un company el mes d'abril de 2011, l'alumne agressor va ser sancionat i es van ampliar les hores d'atenció de l'auxiliar d'educació especial respecte del fill del promotor. També s'indica que el 5 de maig de 2011 el promotor es va posar en contacte amb la Inspecció per posar de manifest que el centre no va informar mai la família de l'agressió patida pel seu fill, i que per aquest motiu la família va sol·licitar el canvi de centre.
El Síndic observa que com a conseqüència de l'agressió que relata el promotor, el centre educatiu va prendre les mesures corresponents respecte de l'alumne agressor, i va adoptar també mesures organitzatives per assegurar que el fill del promotor rebés una atenció adequada.
Tot i això, a banda d'aquestes actuacions, el Síndic considera que el centre també hauria d'haver informat la família de l'agressió patida pel noi perquè tingués coneixement de la situació viscuda pel seu fill al centre i pogués tractar aquesta situació en l'àmbit familiar.
En referència als motius del retard en el canvi de centre, el Departament assenyala que cal tenir en compte que la família d'aquest alumne va sol·licitar el canvi d'escolarització a començament del mes de maig, fora de tot període ordinari, i que a finals del mateix mes aquest canvi va ser autoritzat seguint el procediment i el protocol establerts. D'altra banda, el Departament informa que els pares es van negar a acceptar el suport individualitzat i personalitzat de l'institut on estava escolaritzat el seu fill, i van decidir que el noi es quedés a casa mentre es duia a terme tot el procés de canvi d'escolarització.
El Síndic entén que els procediments i protocols establerts per dur a terme un canvi de centre requereixen el seu temps, però alhora considera que cal procurar que es produeixen en el menor temps possible per assegurar que l'alumne en qüestió resti el menor temps possible sense escolaritzar o en una situació de provisionalitat. Així, cal tenir en compte que es tracta d'una situació que afecta un dret fonamental com és el dret a l'educació, i que si bé es pot atribuir en primer terme a la decisió dels pares que el noi es quedés a casa fins que pogués ser escolaritzat en un altre centre, aquesta situació està causada per la manca de confiança generada per l'actuació insuficient del centre on havia estat escolaritzat l'alumne fins llavors.
D'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix, d'una banda, que es revisin els mecanismes i els protocols d'informació i comunicació amb les famílies de l'alumnat de l'institut en qüestió, a fi de complir el que estableix l'article 57.7 de la Llei d'educació; i de l'altra, que en futures ocasions es facin els esforços necessaris per assegurar que en situacions de canvi de centre, aquest canvi es dugui a terme en el menor temps possible per no afectar l'escolarització de l'alumne.