Resolució
AO-03893/2014 Actuació d'ofici relativa a l'atenció als infants i adolescents que poden ser susceptibles de sol·licitar l'estatut de refugiat o protecció internacional subsidiària

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Menors immigrants no acompanyats
Data d'inici 27/05/2014
Data de l'últim moviment 22/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El Síndic ha rebut informació de professionals de la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat (en endavant CCAR) sobre les deficiències pel que fa a l'atenció als infants i adolescents que poden ser susceptibles de sol·licitar l'estatut de refugiat o protecció internacional subsidiària, i sobre de la manca de compliment del conveni marc signat entre el Departament de Benestar Social i Família i la CCAR per millorar l'atenció als menors refugiats i sol·licitants de protecció internacional a Catalunya. Per estudiar aquesta qüestió ha obert una actuació d'ofici.

D'acord amb la informació de què es disposa, s'han detectat diverses situacions en què menors d'edat que arriben a Catalunya no veuen protegit el seu dret a la protecció internacional:

En primer lloc es detecta, un problema de manca d'informació al menor sobre la possibilitat de tramitar la seva sol·licitud de protecció internacional per part de l'administració que el tutela. Aquesta manca d'informació es tradueix també sovint en una manca d'accés al procediment de manera immediata, la qual cosa suposa un greuge de cara a obtenir aquesta protecció internacional, atès que el termini màxim d'acord amb la Llei d'asil per sol·licitar l'estatut de refugiat és d'un mes des de l'entrada a territori espanyol. 

Es detecten també problemes en l'obtenció de documentació acreditativa dels fets al·legats per part de la persona interessada, que s'ha de fer sense posar en perill la seguretat del menor o la seva família i que s'ha de basar en informes socials, psicològics i psiquiàtrics que acreditin la situació d'especial vulnerabilitat del sol·licitant d'asil.

També es valora l'existència de problemes en el seguiment dels expedients, ja que s'exigeix al sol·licitant d'asil que col·labori i compleixi amb les seves obligacions. 

A més, les condicions d'acollida ofertes als menors d'edat sol·licitants d'asil no compleixen els estàndards mínims establerts a la normativa internacional, que garanteixen assistència especialitzada a víctimes de tortura, tractes cruels, inhumans i degradants.

També s'ha detectat que no es tramita la autorització de residència per circumstàncies excepcionals com a menor d'edat o la sol·licitud de protecció internacional perquè es consideren incompatibles tot i que no ho són, tal com ho dilucida l'article 189 del Reial decret 557/2011, pel qual s'aprova el Reglament d'estrangeria. 

I finalment, es plantegen situacions de menors acompanyats, en què no intervé la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) directament però que podrien ser susceptibles de protecció internacional, que no tramiten la sol·licitud per inexistència de documentació que acrediti la pàtria potestat o tutela del menor respecte de l'adult que l'acompanya, per risc de retirada, fills de pares que no han volgut tramitar la protecció internacional per temor o deixadesa i manca de tramitació de l'extensió o reagrupament familiar del familiar titular de protecció internacional. 

El Síndic posa de manifest que l'article 22.1 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant disposa que els estats membres han de prendre les mesures apropiades perquè un infant que demana estatut de refugiat o que sigui considerat refugiat d'acord amb la llei i els procediments nacionals o internacionals, tant si va acompanyat pels seus pares com per un altra persona, rebi la protecció necessària i una assistència humanitària, i que gaudeixi dels drets aplicables enunciats en aquesta Convenció i en d'altres normatives de drets humans o de caràcter humanitari a què aquests estats s'hagin adherit.

L'article 109.5 del Reial decret 557/2011, de 20 d'abril, mitjançant el qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, disposa el següent: ?Tras haber sido puesto el menor a su disposición, el servicio de protección de menores le informará, de modo fehaciente y en un idioma comprensible para éste, del contenido básico del derecho a la protección internacional y del procedimiento previsto para su solicitud, así como de la normativa vigente en materia de protección de menores. De dicha actuación quedará constancia escrita?.

És important en aquest sentit que els professionals del servei de protecció d'infants i adolescents menors d'edat a Catalunya tinguin una formació correcta i exhaustiva i estiguin preparats per fer un control i una supervisió adequats de la tasca encomanada i del compliment del que disposa la normativa, i que disposin d'un protocol clar d'informació, assessorament, acompanyament i actuacions vers aquests menors en aquests supòsits.

La formació als professionals i la garantia a la informació i l'assessorament, a banda de l'acompanyament i la tramitació dels menors afectats, no han de ser necessàriament vertebrats a través de l'entitat amb qui s'ha subscrit el conveni marc de col·laboració, però el conveni de què s'ha dotat el Departament de Benestar Social i Família s'ha de fer efectiu i, en tot cas, s'ha de garantir els drets que es disposen tant a la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets a l'infant com a la Llei 12/2009, reguladora del dret d'asil, o a la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya, i altra normativa d'aplicació.

El Síndic recorda també que l'article 26 de la Llei d'asil disposa que l'Administració general de l'Estat ha de vetllar perquè la informació necessària per avaluar les sol·licituds de protecció no s'obtingui dels responsables de la persecució o dels danys greus, de manera que provoqui que aquests responsables siguin informats que la persona interessada és sol·licitant de protecció internacional, ni es posi en perill la integritat de la persona interessada i de les persones a càrrec seu, ni la llibertat i la seguretat dels familiars que encara visquin al país d'origen.

D'altra banda, atesa l'especial vulnerabilitat dels infants i adolescents s'haurien d'adoptar les mesures necessàries per donar un tractament diferenciat, quan sigui necessari, a les sol·licituds de protecció internacional d'infants, tal com preveu la Llei 12/2009, de 30 d'octubre, reguladora del dret d'asil i de la protecció subsidiària.

A aquests infants se'ls ha de procurar també una atenció mèdica i psicològica específica per fer front a les seves necessitats especials derivades dels trastorns ocasionats per l'experiència migratòria, i s'ha de garantir en general la formació dels professionals dels diferents àmbits que els atenen.

Finalment, hi ha una necessitat també que es garanteixi la protecció i la cura específica d'infants i adolescents que no estiguin acompanyats pels recursos ordinaris del sistema de protecció amb les adaptacions derivades de la seva idiosincràsia com a refugiats, independentment si ja tenen reconeguda la condició de refugiat o està en tramitació. 

De la informació proporcionada per l'Administració se'n desprèn que s'està treballant per millorar la formació i informació als professionals de la DGAIA i  que s'està treballant també en l'emissió d'una instrucció que permetrà assegurar un correcte funcionament dels circuits per tal de garantir el dret a asil i protecció internacional dels menors que poden acollir-s'hi.

En vista d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament que emeti aquesta instrucció o protocol de funcionament adreçada al personal de la DGAIA, inclosos els equips d'atenció a la infància i l'adolescència (EAIA) i els equips tècnics dels centres residencials d'acció educativa (CRAE) dels centres d'acollida i, si és possible, tots els equips tècnics dependents implicats en l'atenció a la infància i adolescència a Catalunya, que permeti assegurar que les diverses actuacions es duen a terme amb garantia al dret d'asil i protecció internacional dels infants i adolescents a Catalunya.

També li suggereix que es garanteixi una rigorosa, exhaustiva i adequada formació als agents implicats per tal que la implementació d'aquesta instrucció es pugui fer d'acord amb el que indica la normativa; i que es posi a disposició de tots els infants i adolescents, ja sigui acompanyats o no acompanyats, que han sol·licitat el reconeixement del seu estatut de refugiat, els recursos d'atenció mèdica i psicològica específics per fer front a les necessitats especials derivades dels trastorns ocasionats per l'experiència migratòria, els protocols d'acollida necessaris per a un procés d'aprenentatge adequat, i les adaptacions necessàries a la seva especial idiosincràsia dins del sistema de protecció, en cas que estiguin tutelats per la DGAIA.

Finalment, el Síndic demana al Departament que l'informi i informi també les entitats que s'encarreguen de l'atenció de les persones amb sol·licitud de protecció internacional a Catalunya de les diferents nacionalitats dels infants i adolescents que actualment estant sota la tutela de la DGAIA, ja que són indicadores de la necessitat d'estudi i assessorament sobre la possible condició de refugiat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/06/2014 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/08/2014 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/09/2015 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-06492/2013