La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació de renda mínima d'inserció que percebia per haver traslladat la seva residència fora de Catalunya.
Exposa que va marxar arran de la defunció del seu pare, que va ser fora del 17 de gener fins al 5 de febrer de 2011 i que va avisar a la treballadora social del seu viatge un cop va arribar al Marroc.
En l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom s'indica que es va suspendre la prestació amb efectes des de l'1 de setembre de 2011 per trasllat temporal de residència fora de Catalunya. També s'indica que a l'expedient no queda acreditat que les despeses del viatge no fossin satisfetes amb altres diners, i que la documentació que es va presentar per justificar el viatge no justifica la força major de la sortida. Finalment, s'indica que en data 1 de juny de 2012, atès que la promotora reunia els requisits per ser destinatària de la prestació perquè s'havia esgotat la prestació pública que cobrava el maig de 2012 per requalificació professional, es va valorar favorablement la represa de la prestació suspesa.
Pel que fa a la sortida de Catalunya, el Síndic recorda que la persona interessada va traslladar temporalment la seva residència durant el període comprès entre el 17 de gener i el 5 de febrer de 2011. Per tant, en aquell moment encara no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció, en virtut de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, que comporten l'obligació de les persones destinatàries de romandre de manera permanent a Catalunya.
Per tant, d'acord amb la normativa vigent en el moment en què es van produir els fets, no es pot considerar aplicable a aquest cas aquesta obligació i, per tant, el viatge de la promotora no es pot considerar causa suficient per suspendre-li la prestació de la renda mínima d'inserció.
Així mateix, la data que es proposa de represa no té relació amb el moment en què havien finalitzat les circumstàncies que van motivar la suspensió de la prestació. En aquest sentit, en el moment de la suspensió de la prestació la persona interessada es trobava de nou a Catalunya, sense que consti cap altra sortida de Catalunya ni s'aporti cap document ni motiu que justifiqui una data d'efectes molt posterior a aquesta per determinar la fi de la suspensió.
De l'informe es desprèn que des de la suspensió, l'octubre de 2011, fins que s'acorda la represa, el juny de 2012, s'han produït noves circumstàncies que han motivat que l'expedient de la promotora hagi continuat suspès. Així, el Síndic recorda que l'Administració hauria hagut de dictar una nova resolució de fi de suspensió per trasllat fora de Catalunya i, si esqueia, emetre una nova de suspensió pel motius que impedient continuar-ne gaudint.
En vista de les consideracions precedents, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures oportunes perquè es revisi i es deixi sense efecte la suspensió acordada per resolució de 20 de setembre de 2011 i es faci l'abonament de les mensualitats corresponents a aquest període i fins a la data de la resolució de fi de suspensió.