El promotor de la queixa, treballador d'una empresa del grup Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB), manifesta el seu descontentament amb la manca de resposta a la instància adreçada a Metro TMB el 3 de març de 2010, per tal que li fossin trameses en castellà totes les comunicacions personals, i, de la mateixa manera, que estiguessin al seu abast també en castellà totes les informacions publicades a la intranet que poguessin ser del seu interès.
Tot i que a la persona interessada li consta que la instància va ser rebuda i llegida pel responsable del Departament de Comunicació Interna de TMB, manifesta no haver rebut cap resposta i que, malgrat tot, la publicitat, la informació i les comunicacions de TMB continuen sent totes o pràcticament totes només en català.
D'acord amb la informació tramesa per TMB, s'entén que cal considerar per separat les comunicacions i les informacions de caràcter general que es produeixen en el marc de les relacions institucionals, de la publicitat o de l'activitat professional i laboral, tant de caràcter extern com intern, de les comunicacions de caràcter personal dirigides a una persona en concret i que són les que empara la legislació als efectes de l'exercici del dret a escollir la llengua oficial en què hom vol ser atès.
Arran d'aquestes afirmacions, el Síndic entén que TMB accepta només parcialment el suggeriment que aquesta institució li va formular, en el sentit que donés les ordres oportunes per tal que, a banda de donar resposta en castellà a la instància de la persona interessada, s'esmercin tots els esforços possibles per tal de facilitar-li en la llengua triada les comunicacions i les notificacions que siguin del seu interès.
Tanmateix, pel que fa a les comunicacions i les informacions generals dirigides a una pluralitat de persones interessades respecte de les quals TMB manifesta que continuaran fent-se en la llengua que l'empresa consideri oportuna, el Síndic reitera que no posar en coneixement del promotor de la queixa les comunicacions d'abast general però que pel seu contingut relacionat amb la prestació dels serveis professionals puguin afectar els seus drets i interessos, podria vulnerar el dret estatutàriament i legalment reconegut establert a l'article 9.1 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, segons el qual els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a rebre les comunicacions i les notificacions que els adrecin les empreses públiques en castellà si així ho demanen.