Resolució
Q-03967/2012 Disconformitat amb la denegació de l'accés d'un infant al casal d'estiu organitzat o finançat per l'Ajuntament de la Seu d'Urgell

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Educació en el lleure, oci i activitats esportives de l'infant
Data d'inici 31/05/2012
Data de l'últim moviment 31/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de la Seu d'Urgell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de la Seu d'Urgell per haver denegat al seu fill l'accés al casal d'estiu. Segons apunta, el motiu de la denegació és no estar al corrent de les obligacions tributàries. Exposa que aquest deute es deu a un error de l'Agència Tributària, i lamenta que abans d'excloure el seu fill del servei esmentat ningú de l'Administració local s'hi hagi adreçat per informar-la d'aquesta situació.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe tramès per l'Ajuntament, el Síndic constata que el full d'inscripció estableix a peu de pàgina que no s'admetran inscripcions a les activitats d'estiu quan els titulars no estiguin al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, i que la persona interessada no està al corrent de pagament de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica corresponent al període entre els anys 2006 i 2012. La persona interessada, però, exposa que aquest deute es deu a un error.

Dit això, i sense entrar a valorar la suposada existència d'aquest error, el Síndic considera oportú traslladar a l'Administració local diverses consideracions sobre el condicionament de la inscripció d'un infant a les activitats d'estiu al compliment de les obligacions tributàries per part dels progenitors:

En primer lloc, l'ordenament jurídic no recull com a requisit per accedir a un determinat servei el compliment de les obligacions tributàries.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a més, quan defineix la condició de beneficiari en l'article 11.1, estableix que té aquesta consideració la persona que hagi de dur a terme l'activitat. En el cas d'una subvenció adreçada a facilitar la participació d'un infant a una determinada activitat educativa, per exemple, la consideració de beneficiari hauria de recaure en l'infant, que és qui duu a terme l'activitat, i no pas en els seus progenitors. 

D'altra banda, la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant recull en l'article 3.1 que ?en totes les accions que concerneixen l'infant, tant si són portades a terme per institucions de benestar social públiques o privades, tribunals de justícia, autoritats administratives o cossos legislatius, la consideració principal ha de ser l'interès primordial de l'infant?. 

En aquesta mateixa línia, la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, estableix en l'article 5 que ?l'interès superior de l'infant o l'adolescent ha d'ésser el principi inspirador i fonamentador de les actuacions públiques? i que ?les normes i les polítiques públiques han d'ésser avaluades des de la perspectiva dels infants i els adolescents, per garantir que inclouen els objectius i les accions pertinents adreçats a satisfer l'interès superior d'aquestes persones?. I afegeix que ?per a determinar l'interès superior de l'infant o l'adolescent se n'han d'atendre les necessitats i els drets?, entre d'altres. 

Alhora, tant la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, com la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, regulen el caràcter educatiu de les activitats de lleure i també el dret dels infants d'accedir a aquestes activitats en condicions d'igualtat. 

En el cas de la persona interessada, doncs, l'interès de l'infant és, sense dubte, promoure la seva participació a les activitats d'estiu organitzades per l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, tenint present el seu caràcter educatiu. Condicionar l'accés a aquestes activitats per la manca de compliment de les obligacions tributàries per part dels progenitors vulnera aquest principi inspirador, perquè aquesta decisió no està basada primerament en la consideració de l'interès superior de l'infant, en el sentit que no promou l'exercici efectiu del seu dret a participar a activitats d'educació en el lleure.

En vista d'aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana que no es condicioni l'accés dels infants a les activitats d'estiu subvencionades per l'Ajuntament de la Seu d'Urgell al compliment per part dels seus progenitors de les obligacions tributàries.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/06/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/06/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/07/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/08/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/10/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/11/2012 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/01/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/03/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació
09/04/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació
27/05/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/06/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/06/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació
07/08/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/08/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resolució pendent d'acceptació
04/02/2014 Ajuntament de la Seu d'Urgell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/12/2015 Ajuntament de la Seu d'Urgell Resposta a la resolució pendent d'acceptació
31/12/2015 Ajuntament de la Seu d'Urgell Irregularitat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions- BOE.276 (18/11/2003)