Un menor, acollit al centre El Bosc i a l'alberg Alcor i tutelat per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA), fa referència a diversos aspectes relacionats amb la seva situació, protecció i documentació. En concret explica que:
El seu pare i el seu germà han hagut de fugir de Mauritània com a refugiats polítics.
Abans d'arribar a Catalunya, va estar ingressat durant quatre mesos al centre El Mustakbel de Collado-Villalba, on va començar un taller de fusteria. El seu passaport va ser entregat a l'Instituto Madrileño del Menor y la Familia, des d'on se'l va tutelar.
Va decidir venir a Barcelona, i el 21 d'abril de 2009, els Mossos d'Esquadra el van portar davant de la Fiscalia i va ser ingressat al centre El Bosc i l'alberg Alcor. Se li han practicat les proves radiològiques, i el resultat ha estat que té dinou anys.
Des de llavors es troba entre un centre i l'altre, sense formar part de cap programa educatiu ni de formació. Només assisteix a classes de català i castellà al Casal dels Infants del Raval i l'Accem.
S'ha entrevistat de manera molt ràpida amb el director i el traductor del centre El Bosc, però no amb l'equip tècnic del centre.
No coneix l'estat del seu expedient jurídicoadministratiu ni disposa del seu passaport.
No ha rebut informació sobre com assessorar-se legalment i ha adreçat aquesta queixa a la Fiscalia de Menors.
A partir de la informació que ha fet arribar el Departament d'Acció Social i Ciutadania, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, en data 22 d'abril de 2009 la Unitat de Detecció i Prevenció del Maltractament Infantil va rebre una trucada dels Mossos d'Esquadra, mitjançant la qual sol·licitaven un centre per al menor en qüestió.
La DGAIA va obrir un expedient de protecció del menor identificat de manera immediata i va resoldre, també en data 22 d'abril de 2009, autoritzar el seu ingrés als centres Alcor i El Bosc.
La resolució de desemparament preventiu, en canvi, es va produir cautelarment en data 17 de setembre de 2009, cinc mesos més tard. Aquesta dilació en l'assumpció de les funcions tutelars per part de la DGAIA va generar durant aquest període dèficits de protecció del menor esmentat, fins al punt que podia condicionar negativament el seu procés d'integració social (a efectes, per exemple, d'obtenció de la residència legal, segons el que preveu la Llei orgànica 2/2009, d'11 de desembre, de reforma de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social).
El Síndic entén que aquest retard representa una irregularitat, i més quan deriva finalment en una declaració cautelar de desemparament preventiu.
En segon lloc, en data 20 d'agost de 2009, citat per Fiscalia Provincial de Barcelona, el menor va fer-se la prova de RX per a la determinació de la seva edat mèdica. El resultat d'aquesta prova és que el menor és mèdicament major d'edat.
Tal com ja ha manifestat en resolucions anteriors, el Síndic no qüestiona la validesa d'aquestes proves de determinació d'edat, sempre que es tinguin en compte els marges d'error que tenen. Sí que considera, en canvi, que aquestes proves s'haurien d'aplicar només en els casos de menors indocumentats, sense edat legalment definida.
Malgrat que el Síndic no supervisa l'actuació de la Fiscalia Superior de Catalunya, indica que no comparteix el posicionament de fer proves d'edat a menors documentats, mentre aquesta documentació sigui legal i estigui en regla.
En tercer lloc, el Síndic constata que, segons consta en la seva documentació legal, el jove en qüestió va néixer el 31 de desembre de 1992, per la qual cosa legalment és considerat menor d'edat.
En vista d'aquesta minoria d'edat legal, i mentre el menor no pugui acreditar legalment que és major d'edat, el Síndic suggereix que sigui readmès a la xarxa de protecció a la infància, que se'n tramiti la tutela i que s'iniciïn els tràmits per a l'obtenció de la documentació corresponent (permisos de residència, etc.).
Finalment, l'experiència del Síndic en aquest àmbit constata dèficits en l'atenció social rebuda pels menors estrangers immigrats no acompanyats expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat.
Per això, el Síndic demana informació sobre l'itinerari de transició seguit per aquest menor, d'ençà de la seva expulsió del centre El Bosc.
Addicionalment, i sempre que no sigui readmès, suggereix que es busqui el recurs més adequat a les seves necessitats formatives i residencials, de cara a garantir un acompanyament adequat durant aquest procés de transició.