La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la puntuació definitiva atorgada a la seva filla en el procés de preinscripció als ensenyaments de l'ESO a l'institut Narcís Monturiol de Barcelona pel fet que no s'ha pogut beneficiar de punts de germans a centre adscrit.
Exposa que la seva filla ha estat escolaritzada des de P-3 fins a 5è a l'escola Pau Casals, de Barcelona, adscrita a l'institut Narcís Monturiol. De la mateixa manera, la seva germana petita ho ha fet des de P-3 fins a 2n. El curs escolar 2013-2014, però, totes dues han estudiat a l'institut escola Oriol Martorell en l'especialitat de dansa, però aquesta escola no ofereix ensenyament secundari en l'itinerari de dansa i no està adscrita a cap institut.
Segons la Resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer, als efectes de continuïtat de centre i d'adscripció, els alumnes procedents de l'institut escola Oriol Martorell es consideren alumnes del centre on van estudiar immediatament abans. En aquest sentit, la promotora ha sol·licitat el reconeixement dels 40 punts per germà a un centre adscrit però li ha estat denegat. Diu que té constància que a un altre institut del districte de Sant Martí s'han atorgat els punts per germà en una situació idèntica a la seva.
En primer lloc, el punt 5.1. de l'annex 1 de la Resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer, limita la consideració d'alumnat del centre on va estudiar immediatament abans d'incorporar-se a l'institut escola artístic Oriol Martorell als alumnes procedents d'aquest institut escola, no pas a l'alumnat que hi està matriculat. S'entén, doncs, que aquesta previsió es restringeix a l'alumnat que participa en el procés d'admissió, i no pas als possibles germans que hi estiguin també matriculats.
Des d'un punt de vista formal, doncs, d'acord amb aquest articulat, no es pot considerar que la germana de l'alumna esmentada estigui estudiant a l'escola pau casals a l'hora d'aplicar el criteri de germans al centre.
En segon lloc, més enllà de la literalitat d'aquest precepte, hom es pot qüestionar si l'alumnat que té germans a l'institut escola artístic Oriol Martorell presenta un greuge respecte a altres alumnes amb germans escolaritzats al sistema a l'hora d'aplicar la previsió de l'article 10 del Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics a Catalunya, que estableix que ?quan un centre públic estigui adscrit a un altre centre públic, ambdós centres es consideren un centre únic pel que fa a l'aplicació del criteri d'admissió d'existència de germans matriculats al centre?.
Pel que fa a l'article 10 del Decret 75/2007, de 27 de març, la consideració dels centres adscrits com a centre únic en l'aplicació del criteri de germans al centre vol fomentar la conciliació escolar i familiar i facilitar l'harmonització dels horaris, desplaçaments i altres assumptes escolars dels fills per part de la família. En aquest sentit, la norma pretén donar més prioritat a les famílies amb fills escolaritzats en centres adscrits, respecte a altres famílies, per tal que puguin tenir més oportunitats de ser admesos en centres que s'ajustin a les seves necessitats de conciliació.
Convé tenir present, també, que de vegades els instituts adscrits estan ubicats en municipis diferents, i la importància d'escollir per al germà gran l'institut més proper al centre de primària del germà petit és més important, especialment quan s'ha d'acompanyar ambdós germans als centres respectius.
En el cas de l'institut escola artístic Oriol Martorell, atès el seu caràcter singular, l'alumnat procedeix de diferents municipis, i la consideració dels centres adscrits com a centre únic en l'aplicació del criteri de germans al centre no es podria justificar sobre la base del foment de la conciliació escolar i familiar. Com que l'institut escola artístic Oriol Martorell no està a prop necessàriament dels instituts adscrits a l'escola on s'havia estat prèviament escolaritzat, atorgar punts de germans per un germà que no està escolaritzat al centre on teòricament està, no perseguiria en la pràctica la finalitat de promoure la conciliació de la vida escolar i familiar en l'admissió d'alumnat: d'aquesta manera, doncs, la raó objectiva que justificaria aquesta previsió quedaria atenuada.
En tercer lloc, el punt 5.1. de l'annex 1 de la Resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer, ve motivat per la necessitat de facilitar que l'alumnat escolaritzat a l'institut escola artístic Oriol Martorell pugui continuar els seus estudis, especialment en el pas a secundària, al mateix centre o a un dels centres adscrits a l'escola on havia estat prèviament escolaritzat. La normativa preveu que l'alumnat escolaritzat tingui prioritat de plaça a un centre adscrit, prioritat que no es podria exercir entre l'alumnat escolaritzat a l'institut escola artístic Oriol Martorell si no fos per aquesta previsió. És per aquest motiu que s'incorpora un tractament específic en l'aplicació del criteri específic de prioritat de l'adscripció a l'alumnat escolaritzat a aquest centre.
Cal tenir present, a més, que el criteri d'existència de germans en el centre, entenent també com a centre les escoles i els instituts que estan adscrits, atorga prioritat en l'admissió però no dret a accedir al centre sol·licitat. Si bé l'atorgament de punts a l'alumnat que té germans en un centre adscrit afavoreix les seves opcions d'escolarització al centre sol·licitat en primera opció, l'al·legació dels punts de germans no necessàriament garanteix obtenir plaça a un centre.
I finalment, malgrat aquestes consideracions, a criteri del Síndic la normativa que regula l'admissió d'alumnat presenta mancances a l'hora de regular les diferents situacions derivades de l'escolarització de l'alumnat a l'institut escola artístic Oriol Martorell.
La normativa que regula l'admissió d'alumnat no sembla tenir clarament regulades situacions que es poden produir entre l'alumnat de l'institut escola artístic Oriol Martorell, com ara com s'apliquen les adscripcions en el cas de tenir germans al centre.
Fetes totes aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que, conjuntament amb el Departament d'Ensenyament, estudiï la necessitat d'adequar la resolució que desplega la normativa que regula l'admissió d'alumnat en el cas d'alumnat admès a l'institut escola artístic Oriol Martorell i d'especificar el procés que cal seguir no només en l'accés a aquest centre sinó també en la sortida i reincorporació als centres ordinaris, també quan hi ha alumnes amb germans.