Resolució
Q-03996/2009 Disconformitat amb l'expulsió d'un noi magrebí del centre Mas Garriga de Juià per majoria d'edat determinada a partir de proves mèdiques.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 20/08/2009
Data de l'últim moviment 28/09/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

Un menor, atès per una associació de Salt, fa referència a diversos aspectes relacionats amb la seva situació, protecció i documentació, en concret:

- Que va ser ingressat al centre Mas Garriga de Juià (Girona), en el qual, malgrat que la seva documentació indicava que tenia disset anys, se li van practicar proves mèdiques que van donar un resultat de majoritat d'edat, i des del centre no se li va tramitar la documentació, ni tampoc se'l va encaminar a fer tallers o activitats formatives.

- Que la seva intenció és treballar però, en ser considerat major d'edat, no se l'ajuda a encaminar el seu projecte. Explica que el seu germà va morir en una pastera l'any 2002, i que ell, sense documentació ni formació, no pot treballar i ajudar la seva família.

- Que el centre no li ofereix suport ni ajut, que l'ambient entre els companys és crispat, i que les accions i determinacions que s'emprenen són únicament sancionadores.

Contingut

El Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) tramet els informes en relació amb els expedients oberts (03996/09, 05829/09, 00535/10, 00761/10, 00970/10 i 00971/10) referents a la situació de joves estrangers immigrats sense referents familiars, expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat determinada a partir de proves mèdiques.

En general, d'acord amb les indicacions que s'han fet arribar, els joves esmentats, un cop la DGAIA resol el tancament d'expedient per majoria d'edat, i sempre que aquests ho acceptin, acostumen a ser acompanyats per educadors dels centres d'acollida al Servei d'Atenció a Immigrants Estrangers i Refugiats (SAIER) o de la xarxa d'adults, amb un informe de derivació elaborat pel centre.

Una vegada efectuada aquesta derivació, la DGAIA acostuma a posar la situació en coneixement de l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats, per si consideren necessari efectuar alguna actuació.

Un cop aquests joves són a la xarxa d'adults, i sempre que l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats desestimi iniciar cap actuació, la DGAIA no en fa cap seguiment. Segons exposen, es desconeix la situació d'aquests joves, atès que els recursos als quals són derivats no depenen de la DGAIA. Això també succeeix amb joves que abandonen el sistema de protecció per majoria d'edat legal, sense haver-se dut a terme proves mèdiques (Q 03996/09, per exemple).

Amb tot, en el marc de l'expedient número 05829/09, s'exposa que un percentatge elevat de joves a prop d'assolir la majoria d'edat i amb un perfil adequat són derivats a pisos gestionats per l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats.

Sobre això, el Síndic fa les consideracions següents:

1. D'entrada, en el marc d'altres expedients de queixa, ja s'ha manifestat el posicionament d'aquesta institució en relació amb els joves que són legalment menors d'edat per passaport o altra documentació en regla i que són considerats majors d'edat a partir de proves mèdiques. 

El Síndic recorda que les proves mèdiques tenen marges d'error significatius i considera que s'haurien d'aplicar només a joves indocumentats, o a joves sobre els quals no hi ha cap indici de minoria d'edat. De fet, el Síndic, quan els joves estan convenientment documentats, defensa que no haurien de ser expulsats mentre no tinguin una nova documentació en regla que n'acrediti la majoria d'edat. Aquest posicionament intenta evitar vulneracions del dret a la protecció dels menors, i preservar que cap jove sobre el qual hi hagi algun mínim indici sobre la seva possible minoria d'edat quedi fora del sistema de protecció de menors. Partides de naixement, passaports en regla, etc. proven legalment aquesta minoria d'edat.

2. Atès que aquest suggeriment del Síndic no ha estat, per ara, acceptat, el Síndic suggereix que es presti, si bé no una plena protecció, el màxim acompanyament possible als joves que mantenen una minoria d'edat legal segons la seva documentació en regla, i que són expulsats del sistema de protecció. 

Com ja s'ha mencionat, d'acord amb els mínims indicis d'una possible minoria d'edat real i amb la manca de referents familiars, el Síndic considera que aquests joves haurien de rebre un tracte i un seguiment específics.

Segons la informació que consta, només es presta aquesta atenció específica a joves sobre els quals actua l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats. Si bé, segons esmenta el DASC, n'hi ha molts que reben aquest tipus de suport, sigui amb l'admissió a recursos residencials, sigui amb la tramitació de documentació, sigui amb la derivació a determinats recursos formatius, la manca de referents familiars i la minoria d'edat legal -segons la documentació en regla- hauria de garantir aquesta atenció al conjunt dels joves que es troben en aquesta situació.

3. Aquest acompanyament en el seu procés de transició a la majoria d'edat, segons la informació que consta, tampoc no està garantit per als joves que abandonen el sistema de protecció per majoria d'edat legal, d'acord amb la seva documentació en regla. La participació d'aquests joves a recursos de transició és fonamental, atesa la seva manca de referents familiars. 

4. El DASC fa saber que l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats condiciona la seva intervenció en funció de l'adequació del perfil dels joves. Tanmateix, es desconeixen els criteris que considera per determinar l'adequació del perfil. En aquest sentit, el Síndic demana conèixer quins són aquests criteris, quina proporció de joves que ha abandonat el sistema de protecció durant l'any 2009 i 2010 -per majoria d'edat mèdica o per majoria d'edat legal- s'ha beneficiat de la intervenció del pla, i amb quin tipus de mesures. 

En qualsevol cas, d'acord amb les necessitats de suport d'aquests joves sense referents familiars, el Síndic considera inadequat limitar les actuacions d'acompanyament a la transició a la majoria d'edat a una tipologia determinada de joves.     

Ateses aquestes consideracions i d'acord amb les directrius europees en aquesta matèria, el Síndic suggereix al DASC que estableixi dispositius de transició a la majoria d'edat que puguin donar resposta a les necessitats de la diversitat de joves estrangers no acompanyats sense referents familiars.

En aquest sentit, suggereix que els joves dels expedients de queixa esmentats més amunt siguin acollits a aquestes mesures de transició.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/09/2009 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2009 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2010 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resolució
04/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/11/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/04/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/09/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
28/09/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social- BOE.10 (12/01/2000)

Expedients Relacionats

AO-00535/2010
AO-00761/2010
AO-00970/2010
AO-00971/2010