La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció que tenia reconeguda.
Exposa que en data 16 de desembre de 2011 es va dictar una resolució per la qual se li suspenia l'ajut ?per no aplicar les prestacions a les finalitats corresponents d'acord amb l'article 5a) del Decret 384/20011, de 30 d'agost (DOGC 5953)?.
La persona interessada manifesta que els diners que ha percebut per la renda mínima d'inserció els ha destinat a atendre les seves necessitats bàsiques.
El Departament d'Empresa i Ocupació informa que el 18 de juliol de 2012 es va dictar una resolució mitjançant la qual es va deixar sense efecte la suspensió de la prestació econòmica, i que posteriorment es va acordar reprendre el pagament de la prestació amb efectes des de l'1 de gener de 2012.
Tot i que amb la represa de la prestació s'ha resolt l'objecte de la queixa, el Síndic fa diverses consideracions:
En primer lloc, pel que fa a la data d'efectes de la nova resolució, de la informació facilitada pel Departament es desprèn que ha de ser l'1 de gener de 2012 perquè els serveis socials van enviar la informació que justificava la represa de la prestació el desembre de 2011 i, per tant, la data d'efectes ha de ser la del mes següent a aquella en què s'acredita la situació.
Tot i això, el Síndic recorda que, si bé és cert que la normativa determina que l'abonament de la prestació econòmica s'ha d'efectuar un cop acordada la concessió de la prestació, amb efectes a partir del primer dia del mes següent al de la data del reconeixement del dret a la prestació econòmica, aquest cas no es tracta d'una nova sol·licitud sinó de l'aixecament d'una suspensió, ja que, d'acord amb el que estableix la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de renda mínima d'inserció, ?l'abonament s'ha de reprendre si desapareixen les circumstàncies que n'han motivat la suspensió?.
Però, a més a més, en aquest cas el motiu de suspensió no existia perquè, tal com es va acreditar amb posterioritat, la promotora sí que havia aplicat les prestacions a les finalitats corresponents. Per tant, la represa s'emet per deixar sense efecte la resolució de suspensió i, per tant, ha de tenir els mateixos efectes que si no s'hagués emès; conseqüentment, la data d'efectes hauria de ser l'1 de desembre de 2011, sense que la titular de la prestació hagi de deixar de percebre cap mes de prestació.
En segon lloc, si bé des del juliol de 2012 la persona interessada ja percep de nou la prestació, queden pendents els endarreriments de les mensualitats reconegudes que, segons informa el Departament, no es poden fer efectius per manca de disponibilitat de crèdit, però que caldrà abonar tan aviat com sigui possible.
Ateses aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que doni les ordres oportunes perquè es revisi l'expedient de la promotora i es modifiqui la data d'efectes de la represa de la prestació fixada en la resolució de 18 de juliol de 2012, de manera que se li reconegui el dret a la prestació des de l'1 de desembre de 2011. El Síndic també demana que s'abonin a la persona interessada les mensualitats pendents tan aviat com sigui possible.