Després d'haver-se publicat el Projecte de llei de pressupostos per al 2011 en el Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya del dia 31 de maig, el qual deixa sense efecte la prestació econòmica per infant a càrrec, establerta a l'article 9.1.a i a l'article 10 de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, el Síndic ha obert una actuació d'ofici a fi i efecte d'estudiar l'abast d'aquesta decisió.
El preàmbul de la Llei 18/2003 refereix que la protecció econòmica familiar pal·lia una situació cada vegada més preocupant en els països desenvolupats: la pobresa dels infants i els joves. La inestabilitat i la precarietat laborals i l'atur de llarga durada tenen una repercussió directa en la privació material d'infants i joves, la qual pot generar uns dèficits cognitius permanents en determinades capes de la població.
El Departament de Benestar Social i Família indica que malgrat que es deixava sense efecte la prestació econòmica per infant a càrrec a causa de la situació econòmica actual, es va aprovar la concessió d'un nou ajut sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar, amb l'objectiu d'afavorir les famílies amb més dificultats econòmiques per tal de prevenir possibles situacions de vulnerabilitat.
En relació amb aquest ajut, un dels requisits generals previstos a l'Ordre BSF/91/2013, de 17 de maig, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de l'ajut econòmic per a famílies en què s'hagi produït un naixement, adopció, tutela o acolliment sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar i s'obre la convocatòria per a l'any 2013, és que una de les persones progenitores o assimilades sol·licitants, com a mínim, sigui resident legal a Catalunya, i ho hagi estat durant cinc anys, dos dels quals han de ser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
Sobre aquest requisit, el Síndic recorda que els ajuts econòmics a les famílies amb infants a càrrec, com indica la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, tenen l'objectiu d'oferir a les famílies amb fills una protecció econòmica davant l'evident augment de les càrregues econòmiques de la família; que la llei reconeix el paper dels ajuts de suport a les famílies amb fills a càrrec com a mecanisme de lluita contra la pobresa infantil i juvenil, contra la marginalització de les famílies i l'exclusió social; que considera que faciliten l'exercici d'una maternitat i paternitat responsables, i que reconeix que aquesta protecció econòmica pot esdevenir una eina per facilitar la conciliació de la vida laboral i la vida familiar.
En aquest sentit, el Síndic considera que davant d'infants que viuen en situació socioeconòmica precària, la residència legal de com a mínim un dels seus progenitors no justifica la diferència en el tracte en l'accés als ajuts, tenint en compte el preàmbul de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, que refereix que la protecció econòmica familiar pal·lia la pobresa dels infants i els joves.
Objectivament, l'aplicació del requisit de cinc anys de residència legal, dos dels quals immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, exclou de l'accés a aquests ajuts les famílies que porten menys temps de residència en un municipi, decisió que repercuteix directament en els fills d'aquestes famílies.
Respecte d'això, la Convenció sobre els drets de l'infant de les Nacions Unides de 20 de novembre de 1989 recull en l'article 27 el dret de l'infant a un nivell de vida adequat. I en l'article 3 estableix que ?els estats membres, d'acord amb les condicions nacionals i segons els seus mitjans, han de prendre les mesures apropiades per ajudar els pares i les altres persones responsables de l'infant a fer efectiu aquest dret [a un nivell adequat de vida] i, en cas de necessitat, han de donar ajut material i programes de suport, principalment pel que fa a la nutrició, el vestit i l'habitatge?.
Per tot el que s'ha exposat, i tenint en compte que la llei reconeix el paper dels ajuts de suport a les famílies amb fills a càrrec com a mecanisme de lluita contra la pobresa infantil i juvenil, contra la marginalització de les famílies i l'exclusió social, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família la supressió, en la propera convocatòria d'aquests ajuts, del requisit que la persona sol·licitant progenitora o assimilada resideixi legalment a Catalunya i ho hagi fet durant cinc anys, dos dels quals immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.