Resolució
Q-04043/2011 Disconformitat amb l'atenció rebuda al Servei d'Urgències de Traumatologia de l'Hospital Germans Trias i Pujol.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 17/06/2011
Data de l'últim moviment 23/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa pel mal funcionament del Servei d'Urgències de l'Hospital Germans Trias i Pujol i per un possible cas de negligència mèdica. Exposa que malgrat el greu estat de salut en què es trobava quan hi va acudir no li van voler subministrar medicació i no li van voler fer una ressonància magnètica per verificar el seu diagnòstic. Finalment, explica que va ser intervingut d'urgències a la clínica privada Teknon.

Contingut

De l'informe de l'Institut Català de la Salut es desprèn que s'ha avaluat la reclamació formulada per la persona interessada, i l'actuació dels professionals que van intervenir en aquest cas. També s'han valorat les circumstàncies insatisfactòries pel que fa a la intimitat i comoditat en què la persona interessada va haver d'estar durant el seu ingrés al Servei d'Urgències.

El Síndic considera que, amb independència de la valoració dels facultatius sobre el tractament que calia seguir i de la decisió adoptada finalment per la persona interessada sobre el recurs a un centre privat per ser intervingut, cal tenir en compte els fets que relatava pel que fa a l'atenció rebuda a l'Hospital Germans Trias i Pujol.

D'una banda, pel que fa a la demanda d'intervenció dels professionals de la Clínica del Dolor, en la queixa s'indicava que va ser la família la que va haver de posar-se en contacte directament amb aquests professionals, que el facultatiu de la Clínica del Dolor va oferir la possibilitat d'anar a les instal·lacions on estava ingressat en aquell moment el promotor de la queixa i que el metge de l'hospital no va fer cap actuació per fer-ho possible. 

El Síndic entén que aquesta situació posa en relleu un dèficit en les actuacions de coordinació entre els serveis implicats, i que una actuació més proactiva en aquest sentit, juntament amb explicacions i informació adequada a la persona interessada, podria haver contribuït a millorar la situació en què es trobava el pacient i l'atenció dispensada.

D'altra banda, pel que fa a la petició d'una ambulància a la sortida de l'hospital, la persona interessada plantejava la negativa del Servei d'Urgències de Traumatologia de l'Hospital Germans Trias i Pujol a demanar una ambulància que el traslladés a l'Hospital Municipal, on se li havia de practicar la prova prèviament concertada, i posteriorment al seu domicili.

De la informació aportada no es poden deduir les circumstàncies exactes en què es van produir aquests fets, però en tot cas, se'n desprèn que la persona interessada no es trobava en condicions adequades per traslladar-se per si mateixa al seu domicili, i en aquest sentit cal recordar que el transport sanitari és una de les prestacions a què tenen dret les persones usuàries del sistema sanitari públic, i que està inclòs en la cartera de serveis comuns. 

Per tant, d'acord amb el procediment establert i amb la valoració adient dels facultatius responsables, s'ha de facilitar el transport sanitari quan, per impossibilitat física o per altres causes clíniques, les persones interessades es trobin impossibilitades per utilitzar el transport ordinari. Cal vetllar, doncs, perquè en tots els casos es faci aquesta valoració individualitzada per part dels facultatius i, si escau, es gestioni i es faciliti als pacients aquest transport.

De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/09/2011 Departament de Salut Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
23/09/2011 Departament de Salut Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)