Resolució
Q-04089/2007 Queixa d'una entitat dedicada a l'atenció de les discapacitats psíquiques per les dificultats amb què es troba per inscriure un habitatge al Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials de la Generalitat de Catalunya.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 19/09/2007
Data de l'últim moviment 30/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

Les persones interessades exposen que van presentar la primera sol·licitud d'inscripció en el Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials de la Generalitat de Catalunya el febrer de 2005, i manifesten la seva queixa davant les nombroses dificultats amb què s'han trobat per poder inscriure el servei de residència en aquest registre.

Contingut

De la informació aportada per l'antic Departament d'Acció Social i Ciutadania es desprèn tot el procediment per a la inscripció registral seguit per les persones interessades.

En vista d'aquesta documentació, el Síndic constata que queda palesa des del febrer de 2005 la voluntat dels promotors de la queixa d'inscriure el servei de residència en el Registre d'Entitats Serveis i Establiments Socials de la Generalitat de Catalunya. Malgrat això i arran del cúmul de circumstàncies que es van anar succeint, la inscripció no es va poder fer efectiva fins al març de 2008.

El Síndic assenyala que l'article 14 del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis, estableix que aquesta prestació se subjecta a control administratiu. Per tant, per efectuar les seves activitats, els serveis i establiments socials han de disposar de l'autorització corresponent d'acord amb la normativa. Igualment, necessiten autorització per modificar la seva estructura funcional o la capacitat assistencial, per al trasllat d'ubicació, pel canvi de titularitat i pel cessament temporal o definitiu del funcionament.

D'altra banda, l'article 26.3 del mateix Decret, estableix que el Registre és un instrument de planificació, d'ordenació i d'ajut a la gestió dels serveis socials, per a la coordinació interadministrativa dels organismes públics competents, i per donar informacions concretes i puntuals del seu contingut.

D'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix a l'Administració que millori el servei d'informació i orientació del Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials per tal que, en futures ocasions, no es produeixin les divergències i dilacions observades en aquest cas.

D'altra banda, el Síndic constata que al llarg de tot el procés, s'han incoat diversos expedients sancionadors a les persones interessades motivats per la manca d'autorització administrativa del servei de suport a l'autonomia a la pròpia llar o acolliment residencial per a persones amb discapacitat, per la qual cosa suggereix que es revisin els expedients sancionadors iniciats des del febrer de 2005 fins al març de 2008, per tal de determinar si correspon sobreseure els diferents expedients sancionadors incoats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret leigslatiu 17/1994, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la refosa de les lleis 12/1983, de 14 de juliol; 26/1985, de 27 de desembre; i 4/1994, de 20 d'abril, en matèria d'assistència i serveis socials- DOGC.1997 (13/01/1995)
Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials- DOGC.2237 (31/07/1996)