El promotor de la queixa, en representació del seu pare, manifesta la seva disconformitat amb la resposta de la Direcció General de Medi Natural i Biodiversitat a l'escrit que hi va trametre en relació amb el títol de domini de dues finques rústiques ubicades a la partida de l'Argentada.
El promotor manifesta que aquestes finques són propietat del seu pare, tot i que al cadastre apareix la Generalitat de Catalunya com a propietària. Quan es va adreçar a l'Administració per exposar aquests fets, la Direcció General de Medi Natural i Biodiversitat li va respondre que la titularitat de les dues finques pertany a la Generalitat, per transferència de l'Estat espanyol mitjançant el Reial Decret 1555/1994, de 8 de juliol.
Les finques esmentades es consideren incloses en la forest Comellàs,que forma part inclosa al Catàleg de forest d'utilitat pública de Tarragona, però, segons les manifestacions del promotor de la queixa, són propietat del seu pare, que els va rebre a títol hereditari i que, segons afirma, mai han estat adquirides per l'Administració de l'Estat o, a partir del traspàs de les forest de l'Estat a Catalunya, per l'Administració de la Generalitat.
Del conjunt de la informació que ha facilitat la Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat amb relació a aquest assumpte i els antecedents aportats juntament amb la informació, el Síndic destaca el següent:
En la informació facilitada s'assenyala que els documentsaportats pel promotor de la queixa per acreditar la titularitat sobre les finques esmentades eren la còpia parcial d'una escriptura de compravenda i acceptació d'herència parcialment il·legible, fitxes de cadastre i plànol de situació.S'assenyala també que la còpia de l'escriptura pública era incompleta i no permetia apreciar que es correspongués amb les parcel·les objecte de reclamació.
D'altra banda, la informació i els documents aportats per la Direcció General de Medi Natural i Biodiversitat fan referència, fonamentalment, a l'atermenament de la forest Comellàs i a la titularitat de la Generalitat de Catalunya sobre aquesta forest, per traspàs de l'Estat i la declaració d'utilitat pública i inscripció de la forest Comellàs al Catàleg de forest d'utilitat pública.
Pel que fa a la titularitat sobre aquestes dues parcel·les concretes, més enllà dels actes d'atermenament i declaració d'utilitat pública, no consta acreditada a la informació facilitada l'adquisició de la propietat per part de l'Administració forestal de l'Estat/ICONA amb anterioritat a l'atermenament de la forest.
En aquest sentit, la informació tramesa fa referència a un escrit de cessió de drets del pare del promotor a favor de Patrimoni Forestal de l'Estat, però aquest document no consta signat i incorpora una anotació manuscrita que diu literalment ?no quiere vender?. Aquest document, en contra del que s'assenyala en la informació tramesa, no prova la transmissió dominical de la parcel·la a favor de l'Estat sinó que justament és indici que la transmissió no es va produir, si més no en aquell moment.
S'aporta també, com a acreditació de la titularitat dominical de la Generalitat sobre les finques, còpia d'una nota simple de la inscripció al Registre de la propietat de Montblanch de la forest, amb el detall de les parcel·les que en formen part, i que inclou les dues parcel·les objecte de queixa.
No obstant això, convé destacar quela incorporacióde les referències cadastrals de les parcel·les es va fer constar en data 22 de gener de 2013, a partir de la constatació de la contradicció de les dades de l'atermenament i la declaració d'utilitat pública amb la cabuda inscrita registralment.
És importar destacar aquesta circumstància perquè, tal com s'assenyala a la mateixa nota simple informativa del Registre de la propietat de Montblanch aportada, la inscripció registral de data 22 de gener de 2013 no té efectes davant de tercers fins transcorreguts dos anys de la inscripció, de conformitat amb el que estableixen els articles 205 i 207 de la Llei hipotecària.
Per aquest motiu, no es pot considerar actualment que el contingut d'aquella inscripció registral gaudeixi de la presumpció legal de veracitat a favor de les inscripcions registrals enfront de tercers que pretenguin fer valdre drets dominicals sobre les finques inscrites.
Aquesta circumstància, juntament amb la manca d'acreditació de la transmissió de la titularitat de l'anterior propietari a favor de l'Administració de l'Estat en les dates en què aquella administració va adquirir els terrenys que conformen la forest Comellàs, fan considerar que cal valorar novament la possible titularitat dominical del pare del promotor sobre les dues parcel·les esmentades.
En aquest sentit, si la persona interessada aporta els documents que fonamenten el seu títol dominical, encara que sigui de forma indiciària, caldria valorar novament aquesta titularitat, com a reclamació prèvia a la via jurisdiccional civil.
I en la mesura en que no es disposa de títol de transmissió originari a favor de l'Administració i la inscripció registral a favor de la Generalitat no està emparada per la presumpció legal de veracitat, aquesta valoració l'hauria de fer inicialment el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, en el marc de les facultats d'investigacióde l'Administració sobre els béns que presumptament formen part del seu patrimoni, sense remetre al promotor de la queixa a reclamació judicial civil per dirimir la titularitat dominical de les finques.