Resolució
Q-04119/2013 Disconformitat amb l'actuació d'una escola i del Departament d'Ensenyament arran de les agressions patides per una alumna

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 28/05/2013
Data de l'últim moviment 17/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'escola on ha estat escolaritzada la seva filla fins al mes de maig de 2013 i l'actuació del Departament d'Ensenyament.

Exposa que la seva filla ha patit agressions verbals i físiques per part d'altres alumnes al centre, i que ni l'escola ni la Inspecció han intervingut per aturar aquesta situació i protegir-la. Segons diu, la família va tenir coneixement de la situació a partir de la família d'una altra alumna, i s'han adreçat diverses vegades tant a l'escola com a la Inspecció per demanar la seva intervenció i perquè canviessin la seva filla de grup.

La família també exposa que la nena pateix la síndrome d'Usher, i rep tractament al centre de recursos educatius per a deficients auditius. Això no obstant exposen que la direcció del centre nega tant que l'alumna pateixi aquesta síndrome com les agressions que relata la família, que atribueixen a una invenció de la nena.

Contingut

Tot i que el Síndic valora positivament les actuacions que va dur a terme l'escola i les mesures adoptades, el desenllaç de la situació que planteja el promotor evidencia que la situació no va tenir una resolució finalment positiva des del punt de vista de l'interès de l'alumna, que va haver de canviar de centre.

En l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament es fa referència a la manca de col·laboració i a la desconfiança de la família. Tot i això, cal tenir en compte que l'escolta de l'infant i la resposta a la família són elements que també cal treballar dins d'una situació d'aquesta complexitat.

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic suggereix al Departament, d'una banda, que revisi la intervenció que es va dur a terme en aquest cas i valori si va ser adequada i suficient, i que analitzi si cal introduir elements de millora que incideixin en el clima educatiu i en la resposta que es dóna a aquest tipus de situació en aquesta escola de cara a futurs casos que puguin sorgir; i d'altra banda, que vetlli pel clima educatiu del grup en què estava escolaritzada l'alumna i per la resta d'alumnat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/05/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/08/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/02/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/02/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
07/04/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/07/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/10/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
16/10/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Irregularitat
17/10/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat