El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'actuació de l'Ajuntament de Blanes amb relació a les molèsties per sorolls ocasionades per un establiment de bar situat en els baixos de l'immoble on viu.
La persona interessada acredita que tant ell com l'administrador de la finca s'han adreçat reiteradament des de fa més de cinc anys a l'Ajuntament per denunciar la problemàtica sense que consti cap actuació municipal tendent a verificar la incidència acústica ocasionada per l'establiment.
Els fets denunciats són, en síntesi, els següents: els sorolls de la música de l'establiment; el soroll de les persianes a l'hora d'obrir i tancar, l'arrossegament de taules i cadires, i el futbolí; el soroll d'un motor situat a la cuina que es transmet de forma contínua a una de les habitacions de la persona interessada; l'incompliment de l'horari de tancament de l'activitat; i l'horari de la terrassa.
Al Síndic li consta que arran de les diferents trucades dels veïns, les vegades que la Policia Local hi ha anat, en algunes ocasions no ha pogut constatar els fets denunciats, i en d'altres ha detectat que la música estava a un volum elevat o que es feia música en viu no autoritzada.
A partir de les conclusions del mesurament sonomètric dut a terme en resposta al suport tècnic que l'Ajuntament va demanar a la Direcció General de Qualitat Ambiental, s'ha d'entendre que les mesures correctores instal·lades són eficaces.
Un cop llegit el contingut de l'informe tècnic tramès pel consistori, el Síndic fa arribar a aquesta administració les consideracions següents:
1. Pel que fa a l'horari de funcionament, es detecta que l'informe del mesurament assenyala en el punt 4.3 que l'horari habitual de funcionament de l'activitat els caps de setmana és de 21 hores a 3 de la matinada. Tanmateix, en l'apartat 4.6, paràmetres de mesura, s'indica que el dia en què es van dur a terme els mesuraments l'activitat va funcionar més enllà de l'horari previst. De fet, consta que els mesuraments amb l'activitat en funcionament es van fer de les 00:30 hores fins a les 4:00 hores. Per tant, aquell dia hi va haver un incompliment dels horaris de tancament de l'Ordre IRP/181/2007. Seria convenient, per tant, que l'Ajuntament fes inspeccions periòdiques per comprovar si l'establiment compleix o no amb la normativa d'horaris i, en cas contrari, fer arribar les actes d'inspecció al Servei Territorial del Departament d'Interior, en tant que l'Ajuntament no ha assumit les competències sancionadores.
2. Pel que fa als possibles focus de soroll, a l'informe municipal es fa constar que determinats elements, com ara el futbolí, el billar i les màquines d'aire condicionat, no es van incloure en el projecte original de l'activitat. Per aquest motiu, l'Ajuntament va requerir al titular que aportés un annex al projecte que reflectís la situació real del local.
En el decret d'alcaldia de 10 de maig de 2010 es va fer constar que s'acceptava el compromís del titular de no utilitzar el futbolí dintre del local, ni de tancar les persianes en horari nocturn, amb la finalitat d'eliminar els sorolls que alterin el descans dels veïns. Posteriorment, el 17 de juliol de 2010, es va fer el mesurament acústic. L'apartat 4.2 de l'informe, quan descriu les fonts de soroll i les vibracions indica que el dia que es van dur a terme els mesuraments l'activitat tenia un aforament mitjà, considerat habitual. No sembla, però, que s'hagués avaluat la incidència ocasionada per les fonts provinents dels elements addicionals instal·lats- billar i futbolí, ni el soroll de les persianes.
Per aquest motiu, el Síndic entén que el compromís del titular de l'activitat segueix vigent; altrament caldria acreditar que amb l'ús de les instal·lacions esmentades no se superen els valors límits d'immissió en l'ambient interior. Seria convenient valorar si, per evitar l'ús d'aquests elements, seria necessari ordenar-ne la retirada.
Finalment, quant a la possibilitat que el bar-restaurant disposi de música de fons ambiental, l'apartat IV de l'annex I del Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, estableix que les activitats de restauració poden dur a terme altres activitats complementàries amb música de fons ambiental, sempre que el local compleixi les condicions de seguretat i insonorització. Per poder desenvolupar aquesta activitat complementària caldrà fer la comunicació prèvia.
Amb aquestes consideracions, el Síndic finalitza les actuacions en aquest cas.