La promotora manifesta la seva disconformitat amb la manca de restauració de la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat amb relació a la construcció d'un tancament metàl·lic al balcó de la façana principal al segon pis d'una finca de Barcelona.
El motiu de la queixa exposat per la persona interessada ja va ser objecte de tramitació per part del Síndic en la queixa anotada amb el número 04471/06, que va donar lloc a la tramesa de diverses comunicacions entre el Síndic i la corporació local de Barcelona. En data 28 de gener de 2008, l'Ajuntament va comunicar que en data 28 de juliol de 2006 la gerència del districte en què es troba la finca va dictar una resolució mitjançant la qual reiterava l'ordre d'enderrocament del cobriment construït.
Aquesta resolució va ser impugnada per la propietat del cobert mitjançant un escrit que va ser parcialment estimat, amb l'anul·lació del desmantellament del balcó per manca de fonamentació suficient. Ara bé, en aquesta resolució, i en aplicació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es va indicar que es conservaven la resta d'informes i actuacions practicades, i s'ordenava, novament, la retirada del cobriment construït.
Contra aquesta resolució es va presentar un recurs d'alçada davant l'alcaldia, però en haver-se emès l'informe jurídic que desestima el recurs, es va confirmar la resolució de 10 d'octubre de 2006.
En aquell moment, l'expedient es trobava pendent de la signatura del Decret de l'alcaldia, d'acord amb el que disposa la Llei 22/1998, de 30 de desembre, que aprova la Carta municipal de Barcelona.
Paral·lelament, s'havia imposat al titular una primera multa coercitiva per import de 601,01 euros.
En vista del que va exposar el consistori, es va tancar la queixa al seu dia. No obstant això, els veïns s'han adreçat novament al Síndic per exposar que a hores d'ara no s'ha efectuat l'enderrocament del cobriment esmentat.
L'Ajuntament de Barcelona comunica que en data 7 d'abril de 2010 va reiterar l'ordre de 3 de desembre de 2009 per tal que es procedís a l'enderrocament del tancament del balcó amb fusteria d'alumini, i va imposar una multa coercitiva als propietaris com a mesura d'execució forçosa.
En vista del contingut de la queixa, aquesta va iniciar-se mitjançant l'escrit d'uns veïns de la comunitat de propietaris en data 6 d'abril de 2006, en què sol·licitaven la intervenció del Síndic per manca d'actuació de la corporació local a les denúncies efectuades per incompliment de la normativa urbanística. Els veïns ja s'havien adreçat a l'Ajuntament en data 7 de març de 2002.
Tot i el temps transcorregut i les diferents comunicacions mantingudes amb el consistori per part del Síndic en relació amb la construcció il·legal, encara no s'ha procedit a la restauració de la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat.
Per tant, el Síndic recorda que l'exercici de la protecció de la legalitat urbanística és preceptiu per l'Administració, la qual resulta obligada a vetllar perquè les construccions i edificacions que es facin en el seu municipi s'ajustin a les normes contingudes en el Pla d'ordenació urbanístic municipal. En aquest sentit, l'Ajuntament està obligat a activar els mecanismes legalment establerts per tal de restaurar l'ordre jurídic infringit i la realitat física alterada, procediments que ha d'impulsar d'ofici.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que actuï sense dilacions i impulsi d'ofici les accions legalment establertes per a la protecció de la legalitat urbanística, i valori la possibilitat d'executar subsidiàriament l'enderrocament de la construcció com a mitjà d'execució forçosa, en cas que la imposició de multes coercitives al titular de la finca no tingui el resultat previst.