Q-04197/2012 | Disconformitat amb diversos aspectes relacionats amb un procés d'adopció d'un infant a Catalunya |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb diversos aspectes relacionats amb llur procés d'adopció d'un infant a Catalunya. Addueixen que ja han passat tres anys i mig des que van obtenir la resolució d'idoneïtat de 17 de desembre de 2008, en el decurs dels quals a moltes de les famílies que van començar un procés d'adopció amb ells ja els ha estat assignat un infant, i que tenen la sensació d'estar immersos en un procés sobre el qual no obtenen una informació prou transparent. Expliquen que l'estiu passat se'ls va comunicar que el seu procés d'adopció avançava positivament, la qual cosa els va generar expectatives. Però recentment han rebut comentaris contraris, en el sentit que potser atesa la seva edat ja no serà possible que se'ls assigni un infant. Tot i aquests comentaris, en data 21 de febrer de 2012, s'ha emès un informe positiu d'actualització d'idoneïtat per a l'adopció d'un infant a Catalunya, i el 9 de març s'ha dictat la conseqüent resolució de la renovació de la seva idoneïtat. Ambdós documents, però, no fan cap menció expressa a la qüestió de si cal valorar o s'ha valorat la conveniència de no assignar un infant per motius d'edat dels sol·licitants.
L'informe de l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA) exposa que actualment el temps per a l'assignació d'un infant a famílies idònies per a l'adopció d'un infant a Catalunya s'ha allargat, atès l'elevat nombre de famílies inscrites al Registre de famílies i el reduït nombre d'infants amb proposta d'acolliment preadoptiu. En aquest sentit, s'indica que en data 19 de juliol de 2011 el Departament de Benestar Social i Família va dictar una resolució mitjançant la qual se suspenien de forma transitòria els processos de valoració de les noves famílies sol·licitants d'adopció a Catalunya. L'informe també fa referència que actualment el temps d'espera per a l'assignació d'un infant supera els tres anys, i que l'expedient d'aquesta família es troba dins del termini mitjà d'espera. Pel que fa a les altres qüestions que les persones interessades plantejaven en el seu escrit de queixa, l'informe addueix que no consta que hi hagi cap incidència en relació amb l'evolució del seu expedient. El Síndic és conscient de la no adequació d'un sistema basat en una llista cronològica, ja que no hi poden figurar certes variables relatives a l'infant i a les famílies. Tot i això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que valori algun sistema que preservi la informació relativa al perfil de l'infant i la relativa a les dades confidencials de les famílies. Una possibilitat seria la creació d'una llista amb un codi alfanumèric, controlada i supervisada per l'ICAA, a la qual les famílies podessin tenir accés per mitjà d'aquest institut. El Síndic també considera que l'obtenció d'informació per mitjà de fòrums d'Internet que pengen llistes no oficials s'hauria d'evitar mitjançant l'activació de mecanismes des de l'Administració que permetin oferir i obtenir aquesta informació amb més garanties. El Síndic també suggereix que es valori la conveniència d'instaurar una temporització periòdica assumible per l'Administració per tal que l'ICAA convoqui les famílies idònies adoptants i els doni dades oficials, objectives i concretes. Alhora, aquestes reunions servirien perquè els tècnics que han d'assignar els infants mantinguessin contacte amb les famílies idònies adoptants. Finalment, per a aquest cas concret, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que revisi la tramitació del procés d'adopció dels promotors i valori, en termes d'adequació i coherència: - El seguiment i l'acompanyament tècnic que se'ls ha fet. - Les consignes i demandes que se'ls ha efectuat durant el procés d'adopció per tal de poder tenir cura d'un infant. - La integració d'aquesta família en un grup d'espera, tenint en compte el pas del temps i la manca d'assignació d'un infant.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
15/06/2012 | Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/07/2012 | Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
31/08/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
31/10/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
04/12/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
11/12/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
28/01/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
21/02/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
26/02/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
27/02/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
21/10/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
27/07/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
14/08/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
03/11/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |