Resolució
AO-04227/2008 Actuació d'ofici sobre la manca de resposta a les sol·licituds presentades al portal Època per proveir els llocs de treball oferts.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 03/10/2008
Data de l'últim moviment 31/07/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Governació i Relacions Institucionals Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

S'han rebut dues queixes al Síndic (00969/08 i 03830/08) presentades per empleats de l'Administració de la Generalitat de Catalunya en què exposen la seva disconformitat pel fet de no haver rebut cap resposta ni cap comunicació a la seva sol·licitud -feta per correu electrònic- en relació amb uns llocs de treball que cal cobrir i que s'anuncien mitjançant el portal Època. 

Permanentment, aquest portal fa públics els llocs de treball que cal cobrir als departaments de la Generalitat i les persones interessades que reuneixin els requisits que es demanen poden apuntar-s'hi enviant un correu electrònic amb el seu currículum. Tanmateix, s'ha detectat que les persones interessades no reben resposta sobre si la seva sol·licitud ha estat rebuda correctament ni sobre quin ha estat el resultat final del procés. 

En conseqüència, es proposa iniciar una actuació d'ofici per tal d'esbrinar quins mecanismes ha articulat l'Administració per tal d'informar les persones interessades sobre el resultat de la seva sol·licitud en aquests casos.

Contingut

RESOLUCIÓ
En data 17 de novembre de 2008 el Síndic va rebre la resposta del Departament de Governació i Administracions Públiques relativa a la manca de resposta a les sol·licituds presentades per correu electrònic referides a llocs de treball que cal cobrir fetes a través del portal Època (intranet de l'Administració de la Generalitat).

El Síndic ha pogut constatar que no es dóna cap informació a les persones participants del resultat del procés de cobertura d'un lloc de treball anunciat en aquest portal. Habitualment, aquestes persones han enviat un correu electrònic amb el seu currículum i altres dades a l'adreça indicada i no reben cap més informació, excepte en el cas que hagin estat seleccionades per cobrir el lloc ofert.

En l'informe s'assenyala que el portal Època és, en aquest cas, un pur mitjà de comunicació de les ofertes de treball gestionades pels departaments. Els gestors del portal no tenen cap responsabilitat sobre el contingut d'aquestes ofertes ni sobre com les gestionen els departaments. Això és responsabilitat única i exclusiva dels òrgans de personal dels diferents departaments. De fet, el portal Època no té cap referència sobre qui o quantes sol·licituds es presenten per cada oferta, ja que les adreces de correu a les quals cal respondre són propietat de cada departament.

Tanmateix, i amb independència que la participació en aquests processos per cobrir provisionalment uns llocs de treball es faci per via telemàtica, el Síndic entén que seria convenient informar les persones que han presentat la seva sol·licitud de si aquesta ha estat rebuda correctament i de si han estat o no finalment seleccionades, informació que igualment es podria trametre als diferents participants per aquesta via telemàtica (correu electrònic, per
exemple).

D'acord amb el principi de bona administració i amb el dret de resposta de la persona que presenta una sol·licitud a l'Administració, sembla adient que en aquest tipus de processos s'informi les persones participants de quin ha estat el resultat de la seva participació, per tal que puguin resoldre el que millor convingui als seus interessos.

Les disposicions i els preceptes legals que obliguen les administracions a donar una resposta a les sol·licituds dels ciutadans són conegudes. En qualsevol cas, des del Síndic, sempre s'ha recordat que les administracions han de donar resposta escrita a les qüestions que els ciutadans els plantegin també per escrit, ja sigui en el marc d'un procediment administratiu, ja sigui quan es formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.

Aquesta obligació de les administracions públiques i el correlatiu dret dels ciutadans es fonamenta no només en les lleis sinó també en l'obligació social d'atendre amb deferència i respecte els ciutadans que, en aquest cas, reuneixen la condició d'empleats de l'Administració de la Generalitat.

Pel que fa a les relacions dels ciutadans amb l'Administració a través de mitjans electrònics o telemàtics, quan el ciutadà s'adreça a l'Administració de forma telemàtica té l'expectativa d'una resposta també immediata. Si s'ofereix als ciutadans la possibilitat d'adreçar-se per correu electrònic, cal també articular els recursos necessaris per respondre'ls en un termini raonable.

Igualment, quan les sol·licituds es formulen a través de les noves tecnologies implementades per l'Administració per relacionar-se amb els ciutadans, l'objectiu d'apropament i eficàcia no s'assoleix si es reprodueix la conducta de manca de resposta o de resposta no argumentada, amb la conseqüent erosió de la confiança dels ciutadans vers l'Administració.

En l'informe del Departament de Governació i Administracions Públiques, s'assenyala que s'ha traslladat aquesta actuació d'ofici als òrgans que habitualment trameten al portal Època les seves ofertes de treball per tal que ho tinguin en consideració. 

Ara bé, per tal de garantir els drets de les persones afectades, el Síndic considera que seria necessari que el gestor del portal Època estudiés quina seria la manera més viable -d'acord amb les característiques i el funcionament del portal- de donar una resposta a les sol·licituds presentades i que, en virtut d'això, s'adoptessin les mesures corresponents.

La forma de facilitar aquesta resposta no correspon establir-la al Síndic. Si la resposta s'ha de donar des de l'òrgan que tramet l'oferta per mitjà d'un correu electrònic enviat a l'adreça des d'on s'ha presentat la sol·licitud o si ha de ser des d'una aplicació específica dins del portal Època o per altres mitjans, és una decisió que pertoca al gestor del portal, que és la via per la qual les persones afectades normalment han tingut coneixement de les ofertes de llocs de treball a les quals s'han presentat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/10/2008 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/11/2008 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/02/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
17/02/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
25/03/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/05/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Suspensió d'actuacions
20/04/2010 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
02/06/2010 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/07/2010 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Governació i Relacions Institucionals Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
04/07/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/09/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/10/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Reiteració posterior a la primera
05/04/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució
31/07/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)