Q-04228/2007 | Manca de seguiment de l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència d'una situació de risc d'un infant que presumptament ha marxat a l'Equador amb la seva àvia |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
Els promotors es queixen de la inactivitat de la DGAIA davant la situació de risc d'un infant que presumptament ha marxat a l'Equador amb la seva àvia i acollidora. Hi ha indicadors que pot haver estat víctima de maltractaments físics en el si familiar. Es va alertar l'EAIA i es va fer una denúncia a la Fiscalia, però es desconeixen les actuacions que s’han dut a terme.
A la vista de l'informe del Departament d’Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), s'observa que una part important de la manca de seguiment rau en l’oposició de la família acollidora que l'infant retorni amb l'àvia, a causa del rebuig que va manifestar a la intervenció de l'EAIA i de la manca d'assistència de l'àvia i la mare a les citacions. Tot i entendre que fer el seguiment comportava una dificultat important perquè l'àvia vivia la intervenció com una obligació, no s'hauria d'haver descurat la informació de l'infant. Sembla coherent que els esforços de l'equip responsable del seguiment estiguessin focalitzats en el nucli familiar, amb l'objectiu de supervisar l'actuació i donar suport i pautes educatives a l’àvia per a la criança del seu nét, cosa que es va intentar a través de citacions a l'àvia i la mare, i també amb els centres de salut. Tanmateix, tot i que es destaquen les nombroses citacions a l'àvia, no se n'informa del resultat. Així i tot, en fallar les citacions com a font d'informació hauria estat convenient una reacció ràpida que modifiqués el pla de seguiment previst d'acompanyament i suport a un pla d'intervenció que respongués també a les necessitats de control de l'actuació del seu entorn familiar vers l'infant. Atesos els indicadors d'alt risc de ser negligit o maltractat que presentava l’infant al seu nucli familiar (motiu pel qual la DGAIA va recórrer l'execució de la sentència judicial que atorgava la seva guarda a l'àvia materna) i atès el pronòstic desfavorable unànime de tots els serveis i equips que coneixien la situació personal i familiar d'aquest infant, hauria estat convenient i necessari fer un seguiment per mitjà de l'observació directa de l'infant i la coordinació estreta amb la llar d'infants on assistia, l’únic servei que tenia el nen cada dia durant moltes hores. Tot i que el fet que ni l'escola ni la família que havia estat l'acollidora i que el tenia cada diumenge haguessin comunicat sospites d'un tracte inadequat o d'un maltractament de l’infant, aquest abordatge directe hauria facilitat la detecció i la identificació de la cura i del tracte que rebia l'infant a casa seva i s'haurien pogut donar a la llar d'infants elements d'observació i de detecció dels indicadors de tracte inadequat o de maltractament. En aquest sentit, l'escola no va comunicar res fins el mes d'abril de 2007. Una actuació més proactiva per l'esmentat seguiment directe de l'infant hauria pogut ser preventiva dels maltractaments i/o de la marxa de l'infant en aquestes circumstàncies. Finalment, el Síndic fa referència als escrits de queixa i de denúncia de saturació de la xarxa EAIA que no possibilita el compliment de l'encàrrec que tenen encomanat. Aquest és un dels nombrosos casos de gran vulnerabilitat dels infants que cal estudiar, valorar i seguir. Però en aquests casos és on es reflecteix la capacitat de personalització i atenció acurada, cosa que només és factible amb una ràtio adequada de casos. D'acord amb això, el Síndic suggereix: que s’estudiï quina és la ràtio apropiada de situacions d'infants i d'adolescents per estudi, diagnòstic, i seguiment per cada EAIA, segons el nombre de professionals, per assegurar que s’atenen tots els infants; que es creïn noves places de professionals i que s’alliberi els existents d'algunes de les funcions encomanades; que s'asseguri la formació dels professionals dels equips EAIA, i la substitució quan hi ha baixes; que s'endeguin mecanismes de supervisió i de suport tècnic als EAIA, des de la DGAIA; i finalment que es continuïn les gestions per localitzar i protegir l'infant. Davant la resposta del DASC, el Síndic sol·licita que es faci el seguiment de la situació de l'infant. El DASC assenyala que s'ha presentat recurs judicial. Per això, el Síndic suggereix que es continuïn les gestions amb els serveis socials internacionals i amb el Consolat de l'Equador; que s’intervingui amb l'àvia per treballar el retorn del seu nét (no consta si s'ha presentat una denúncia contra l'àvia per maltractaments infantils); i que des de la DGAIA es consideri iniciar la via administrativa en casos de sostracció de menors.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
10/12/2007 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/01/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/02/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
15/04/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
15/05/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
07/10/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
27/11/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
27/11/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
02/04/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
15/04/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
25/08/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
16/09/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
09/12/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
13/01/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
13/05/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
30/12/2010 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
13/06/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
14/06/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
02/07/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |
Normativa |
|
Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995) |
Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2307 (13/01/1997) |