La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba per sotmetre's a un tractament de reproducció humana assistida a l'Hospital de la Vall d'Hebron.
Exposa que va presentar una reclamació el juliol de 2011 i una altra el 18 de maig de 2012, però que no ha rebut resposta a cap de les dues.
Segons es desprèn de l'escrit del centre hospitalari de l'estiu de 2012, la persona interessada va ser inclosa en llista d'espera el 29 d'abril de 2010, data en què la van visitar per primera vegada a l'Àrea de Fertilització del Servei d'Obstetrícia i Ginecologia, i es preveu que podrà iniciar el tractament l'any 2014, ja que la llista d'espera en el procediment a què s'ha de sotmetre és de quatre anys aproximadament.
Un cop estudiada tota la informació de què es disposa en aquest cas, el Síndic indica que coincideix amb la persona interessada en el fet que quatre anys en llista d'espera per accedir a aquest tipus de tractament és un temps excessiu, i més si es té en compte que abans d'haver estat incloses en llista d'espera la majoria de persones interessades ja han hagut de sotmetre's a altres llistes d'espera tant per dur a terme proves diagnòstiques com per accedir a la primera visita amb l'especialista. Això fa que el temps d'espera total sigui encara més elevat.
El Síndic recorda que el fet que els tractaments de reproducció humana assistida finançats no es trobin entre els procediments que disposen d'un temps d'espera màxim per accedir-hi no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada, i que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb el qual es garanteixi la continuïtat assistencial.
En aquest sentit, el Síndic reitera la necessitat que el Departament de Salut adopti les mesures que calguin perquè s'escurcin els terminis d'espera tant com sigui possible per a les intervencions de caràcter no urgent, de manera que els ciutadans vegin reconegut el seu dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.
D'altra banda, atès que la persona interessada també es queixava de la manca de resposta a la reclamació que va presentar l'any 2011 i del tracte que va rebre per part de les persones que la van atendre telefònicament en diverses ocasions quan trucava per interessar-se pel seu cas, el Síndic recorda al Departament de Salut, d'una banda, l'obligació de l'Administració de donar resposta a totes les peticions, reclamacions i/o suggeriments que les persones interessades els facin arribar, de manera raonada i donant resposta a allò que la persona interessada ha plantejat en un temps raonable; i, d'altra banda, que les persones que són ateses en els centres sanitaris tenen dret a ser tractades de manera respectuosa i educada, amb independència de les seves expectatives.
A banda del reconeixement normatiu, el Síndic es remet al Codi de bones pràctiques administratives elaborat l'any 2009 per aquesta institució, en què es recull el deure de respondre expressament i que l'Administració ha de tenir un tracte respectuós i amable amb el malalt i els seus familiars.