La promotora de la queixa, en nom de la Plataforma Social pel Desdoblament de la C-55, manifesta la seva disconformitat amb l'elevada accidentalitat d'aquesta via i amb la inexistència d'alternatives gratuïtes per als usuaris.
Exposa que el volum de trànsit i el nombre d'accidents que es produeixen en aquesta via ja en justifiquen sobradament el desdoblament, però, a més, manifesta que d'aquesta manera es permetria eliminar diversos punts negres, millorar notablement la seguretat viària i reduir els costos econòmics del transport tant de particulars com d'empreses. Remarca que l'alternativa actual a la C-55 és l'autopista C-16, les tarifes de la qual són força elevades i no inclouen cap descompte per als residents a les comarques que travessa.
En vista d'aquesta situació, i fins que es pugui executar el desdoblament, la promotora de la queixa proposa que s'eliminin o es redueixin les tarifes de l'autopista als ciutadans del Bages per tal que la puguin utilitzar com a via alternativa a la C-55.
A partir de la informació facilitada pel Departament de Territori i Sostenibilitat, el Síndic constata el següent:
1. S'han identificat uns trams que concentren l'accidentalitat i, d'acord amb això, s'ha previst actuar al tram de Castellbell i el Vilar, al tram de l'enllaç de Sant Pau i a la Ronda de Manresa.
2. Als trams de Castellbell i el Vilar i a l'enllaç de Sant Pau està prevista l'execució immediata de les obres, però les actuacions a la Ronda de Manresa es programaran amb posterioritat en funció de les disponibilitats pressupostàries.
3. El desdoblament conjunt de la C-55 requeriria una inversió d'uns 100 milions d'euros, i no està prevista en l'actual escenari de restriccions pressupostàries.
4. Es descarta l'establiment de descomptes suplementaris als existents actualment a l'autopista de peatge C-16.
En vista d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament que, en col·laboració amb el departament competent en matèria de trànsit i seguretat viària, adopti les mesures adients per tal de:
- Fer els estudis de trànsit de camions i vehicles pesants a la C-55 que determinin si aquest trànsit respon a una mobilitat interna o externa dins de la comarca i, per tant, si la problemàtica existent podria resoldre's derivant aquest trànsit de camions per altres possibles vies alternatives.
- Fer els estudis adients que permetin adoptar una decisió sobre la instal·lació d'una barrera tipus ?New Jersey? en tota o en part de la C-55 com a mesura per evitar col·lisions frontals.
- Fer els estudis de mobilitat adients per tal de quantificar i valorar el trànsit de vehicles que podrien utilitzar l'autopista C-16 i, en especial, que es treballi en la hipòtesi de la gratuïtat o d'una reducció important de les tarifes de peatge actuals com alternativa efectiva als transports públics existents.
- Facilitar a les administracions locals i a les entitats i persones interessades la informació sobre aquests estudis i les seves conclusions, de manera que els ciutadans puguin conèixer quins són els motius que fonamenten les decisions adoptades per l'Administració.