Resolució
Q-04237/2008 Retard del Departament d'Acció Social i Ciutadania en la resposta a una sol·licitud de prestació econòmica per infant acollit.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 06/10/2008
Data de l'últim moviment 11/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva disconformitat davant la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud duta a terme l'octubre de 2007 de prestació per l'acolliment d'una menor d'edat. S'ha fet la reclamació de manera telefònica, presencial i mitjançant assistents socials, sense obtenir cap resposta.

Contingut

El DASC informa que la persona interessada rebrà en breu l'ingrés de l'import de la sol·licitud amb els endarreriments corresponents, i que la causa del retard en el pagament ha estat un error en la sol·licitud que va presentar la persona interessada, que corresponia a la prestació per infant acollit en família aliena. Aquest error no es va resoldre adequadament, però ha estat finalment rectificat.  

No obstant això, el Síndic, en un escrit posterior, va assenyalar que la família acollidora va haver d'esperar més d'un any per rebre la prestació que li corresponia, i que l'efecte retroactiu del pagament no resolia ni compensava el retard sofert, atès que els ciutadans han de poder disposar de la prestació per infant acollit a la qual tenen dret en el moment en què en tenen necessitat. 

En segon lloc, el Síndic va indicar que els ciutadans han de ser informats i assessorats per part de l'Administració, dels seus serveis i dels professionals per evitar que es produeixin errors com aquest. En aquest sentit, no són els acollidors els que han de conèixer quins són els formularis adequats en la seva situació, sinó que és l'Administració la que ha de proporcionar-los els documents apropiats.

Finalment, el Síndic assenyala que, un cop comès l'error, els òrgans corresponents de l'Administració haurien d'haver aplicat mecanismes correctors per identificar i resoldre la situació, i així evitar el perjudici dels sol·licitants de la prestació. 

En aquest cas, l'Administració no només no va detectar l'error ni es va posar en contacte amb els sol·licitants, sinó que aquests van haver de seguir un llarg itinerari per poder obtenir informació sobre l'estat de tramitació de la sol·licitud que havien presentat, amb nombroses gestions telefòniques i presencials, sense resultat.

D'acord amb això, el Síndic recorda al DASC l'obligació de crear mecanismes per fer possible la resolució àgil de l'error inicial i un correcte assessorament i informació als sol·licitants d'una prestació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/10/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/01/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
15/01/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
25/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
11/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)