Resolució
Q-04237/2012 Disconformitat amb la manca de resposta a una sol·licitud d'arbitratge presentada davant l'Agència Catalana del Consum

Matèries
Consum
Administració de defensa dels consumidors
Data d'inici 06/06/2012
Data de l'últim moviment 14/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a la sol·licitud d'arbitratge que va presentar davant l'Agència Catalana del Consum (en endavant ACC) el 18 de novembre de 2011.

En aquest escrit, demanava la mediació i, si escau, la posterior emissió d'un laude arbitral per part de la Junta Arbitral de Consum davant uns problemes que patia amb l'empresa Endesa Distribución Eléctrica, SL.

Contingut

L'informe de l'ACC detalla de forma molt succinta els tràmits duts a terme en relació amb la sol·licitud del promotor de la queixa, tot i que sense indicar cap dada que permeti conèixer, ni que sigui de forma aproximada, quan es resoldrà sobre una sol·licitud presentada fa més d'un any.

En el seu informe, l'ACC es limita a dir que ?el tractament d'aquesta reclamació supera la mitjana de temps desitjable en aquesta Junta Arbitral de Consum per a resoldre els expedients, als quals es destinen els recursos de què es disposa, però es produeixen malgrat tot aquestes inevitables dilacions?.

En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament d'Empresa i Ocupació que l'article 49 del Reial decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum, determina que ?el termini per dictar un laude és de sis mesos des de l'endemà de l'inici del procediment arbitral, i el pot prorrogar l'òrgan arbitral mitjançant una decisió motivada, llevat d'acord en contra de les parts, per un període no superior a dos mesos?.

En aquest cas, no hi ha constància que l'òrgan arbitral hagi prorrogat el termini establert per la norma, de manera que el Síndic recorda al Departament el manament que l'article 51 de la Constitució adreça als poders públics en el sentit de garantir la defensa dels consumidors i usuaris, i protegir la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics amb procediments eficaços. 

Per aquest motius, el Síndic demana al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació d'aquest procediment i resoldre la sol·licitud presentada pel promotor en data 18 de novembre de 2011.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/07/2012 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/12/2012 Agència Catalana del Consum Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/12/2012 Agència Catalana del Consum Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/05/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/02/2014 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2014 Agència Catalana del Consum Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Altres formes de finalitzar