El Síndic va iniciar una actuació d'ofici (03607/10) amb relació a la qüestió sobre la manca de facturació del subministrament elèctric durant períodes perllongats, que després es facturaven en un únic rebut de forma acumulada. Per això es va adreçar a la companyia Endesa perquè l'informés sobre les circumstàncies amb què s'havia produït aquesta situació i les mesures que l'empresa havia adoptat.
Segons la informació rebuda, la companyia atribueix aquesta situació anòmala a les modificacions normatives successives en matèria de facturació elèctrica, que han ocasionat dificultats en la gestió de la facturació en grups d'usuaris residents a diverses poblacions.
Es dedueix també d'aquella informació que actualment aquesta situació s'hauria d'haver normalitzat plenament, sens perjudici dels casos que es puguin plantejar individualment i que caldria considerar de forma singular.
Així doncs, el Síndic indica a la companyia Endesa que entén els motius i les circumstàncies que han generat aquesta situació, però això ha suposat a la pràctica un incompliment de l'obligació de facturar mensualment, amb incidència en l'organització dels pagaments domèstics i l'autocontrol sobre el consum que l'usuari pot portar a terme amb la facturació periòdica. Per aquest motiu, suggereix a Endesa que adopti les mesures necessàries per prevenir que aquestes situacions es reiterin en un futur i evitar-ne la prolongació durant períodes llargs de temps.
D'altra banda, la informació rebuda destaca també que es va enviar una comunicació als afectats en què se'ls informava, d'una banda, del problema generat i es posava a la seva disposició un telèfon gratuït d'atenció, i de l'altra de la possibilitat de fraccionar i ajornar el pagament del consum acumulat.
Pel que fa a aquesta qüestió, el Síndic suggereix garantir que aquesta informació arribi a tots els usuaris, especialment en el cas d'aquells que fan el pagament mitjançant domiciliació bancària, per evitar que, de forma inesperada, rebin un càrrec a compte per una quantia elevada que tingui incidència en l'equilibri de despeses domèstiques.
Finalment, el síndic suggereix valorar acuradament les reclamacions d'aquelles persones que considerin que aquesta situació els ha ocasionat un perjudici concret i avaluable, més enllà de les molèsties que genèricament comporta per a tots els afectats l'acumulació de consum facturat.