Resolució
AO-04278/2010 Actuació d'ofici per estudiar la situació en què es troben les dependències de detenció de menors.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 14/09/2010
Data de l'últim moviment 02/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent de rebre informació de l'administració
Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Els darrers mesos, particularment en dates 21 de juliol de 2009 i 20 de juliol de 2010, membres de l'Àrea d'infància del Síndic han dut a terme visites a l'espai de detenció de menors i a l'Oficina d'Atenció al Menor de la Unitat Central de Menors de la Policia-
Mossos d'Esquadra de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat.

Per poder acabar d'estudiar la situació de l'espai de detenció, el Síndic demana que se l'informi sobre: el nombre de garjoles/sales de custòdia de menors; el nombre de banys/sanitaris per a menors; les hores màximes que ha pogut passar un menor no detingut a l'espai de detenció (menors estrangers i immigrats no acompanyats, infants del sistema de protecció de menors escapolit d'un centre, etc.); quines sales no disposen de càmera de vigilància (sala d'escorcolls, cel·la d'aïllament, etc.); si la cel·la d'aïllament disposa de sanitari a la vora; quina és la dotació de Mossos d'Esquadra destinats a l'espai de detenció (en
presència simultània per franges horàries); i quina és la dotació d'educadors destinats a l'espai de detenció (en presència simultània per franges horàries)

Contingut

Abans que res, cal recordar que el mes de maig de 2009 es van traslladar les unitats, els serveis i els òrgans judicials de menors a l'edifici F del nou macrocomplex de la Ciutat de la Justícia, on s'ubica actualment la Fiscalia i els jutjats de menors. Aquest trasllat ha fet possible incorporar millores significatives en l'atenció dels menors atesos per l'Oficina d'Atenció al Menor de la Unitat Central de Menors de la Policia-Mossos d'Esquadra i per la Fiscalia de Menors, especialment quant a la disponibilitat d'espai i a la funcionalitat de les instal·lacions.

Amb tot, i malgrat algunes millores materials que s'han anat introduint d'ençà de la inauguració d'aquestes unitats (relatives al mobiliari, a les parets, etc.), per adequar-les a l'objecte d'actuació, l'espai de detenció de menors de la nova Ciutat de la Justícia segueix presentant deficiències importants, inadequades, a criteri del Síndic, per a l'atenció de menors, especialment per als usos que se li dóna, i que obvien algunes de les recomanacions que el Síndic ha anat formulant d'ençà de l'any 2005.

Entre aquestes deficiències convé destacar que dins de les mateixes instal·lacions i en sales separades però contigües, l'espai de detenció segueix atenent menors de reforma, generalment infants i adolescents detinguts per la presumpta comissió de delictes o infants i adolescents ja internats en centres de justícia juvenil i que han d'acudir a actuacions judicials, juntament amb menors de protecció, generalment infants i adolescents víctimes de maltractaments, infants i adolescents tutelats escapolits de centres de protecció i infants i adolescents estrangers immigrats no acompanyats. En total, cada any més d'un miler d'infants i adolescents de protecció fan ús d'aquest espai. 

Així doncs, aquests infants i adolescents que han pogut ser víctimes de maltractaments o de periples vitals traumàtics, són atesos i passen el temps d'espera, que pot superar en casos puntuals les 24 hores, fins que no són assignats al recurs que correspongui, en garjoles, o en sales que presenten les mateixes característiques que les garjoles emprades per a la custòdia dels menors detinguts o privats de llibertat. Segons la informació aportada pel Departament de Justícia, el temps d'estada màxim a aquestes garjoles per part d'un menor estranger immigrat no acompanyat ha estat de 40 hores, encara que són habituals les estades superiors a les 24 hores, i de 32 hores en el cas de menors escapolits de centres de protecció, tot i que són habituals les estades superiors a les 10 hores. 

Convé recordar que l'espai de detenció de menors, on també s'atenen els menors de protecció, està ubicat al soterrani de l'edifici F, aparentment fred i amb dèficit de llum natural, i amb les diferents sortides protegides per reixes metàl·liques i custodiades per membres del cos de la Policia-Mossos d'Esquadra amb l'uniforme corresponent. Les garjoles que es fan servir de sales de custòdia d'aquests menors de protecció tenen la mateixa estructura que la cel·la de contenció i aïllament: portes metàl·liques robustes, el lloc on seure o on jaure de formigó armat (on s'hi pot col·locar una màrfega), etc. En definitiva, aquests infants i adolescents són atesos en instal·lacions que remeten més a entorns delinqüencials i repressius, on prima la seguretat per sobre d'altres consideracions, que educatius i acollidors. 

A més, a la nova Ciutat de la Justícia els àpats se segueixen servint a base d'entrepans d'una màquina expenedora, en quantitats mínimes, de manera que es desatén la recomanació del Síndic formulada anys enrere.

A parer del Síndic, aquestes condicions d'atenció dels infants i adolescents de protecció no són dignes i suposen una forma de maltractament institucional i de victimització secundària, contrària a les previsions contingudes en la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència.

Les diferents visites formulades a l'espai de detenció també constaten possibles dèficits relacionats amb la dotació i la formació dels professionals que hi treballen. Pel que fa a la dotació d'educadors, per exemple, convé posar de manifest que en data 20 de juliol de 2010 al matí, en el moment de fer la visita, hi havia només un sol educador en el conjunt de l'espai de detenció. 

Segons la informació facilitada pel coordinador del Servei d'Educadors adscrit a la Fiscalia de Menors de Barcelona al Departament de Justícia, la dotació d'educadors de dilluns a divendres al matí és de dos (més un coordinador) entre les 9.30 h i les 16 h. En el millor dels casos, aquesta dotació ha de permetre ubicar com a mínim un educador a les garjoles on hi ha infants de protecció i un altre a les garjoles on hi ha infants de detenció. Quan cal emprar la sala de contenció, però, convé posar de manifest que aquesta dotació pot resultar insuficient per garantir la presència d'educadors a les diferents zones de l'espai de detenció.  

Dit això, el Síndic desconeix per quin motiu en el moment de la visita matinal només hi havia un sol educador a aquest espai. En cas que el motiu de la manca de professionals presencials fos la manca de substitució de les baixes, les vacances, etc., per exemple, seria un dèficit que caldria corregir, perquè es pot donar amb una relativa freqüència.  

A partir de les 16.30 h de la tarda fins a les 8 h del matí, i els caps de setmana, la dotació és també d'un sol educador. Ateses les hores d'estada dels menors en aquest espai, superiors a les deu hores en molts dels casos, hom pot pensar que en determinats moments aquesta dotació pot ser insuficient per atendre adequadament els menors que hi són. En les franges horàries en què hi ha un sol educador, aquesta dotació no permet acompanyar emocionalment i afectiva els menors que hi són, i fer-ho en condicions de seguretat, especialment en cas de produir-se un incident amb un d'ells, que obliga a deixar la resta de menors desatesos.

Pel que fa a la dotació de Mossos d'Esquadra, aquesta és d'un mínim de tres agents a l'espai pròpiament de custòdia (més un agent com a mínim al centre de control). En una de les visites, aquesta dotació va ser considerada per part dels educadors com a insuficient per garantir la seguretat en el funcionament del servei. 

A més, l'experiència recollida d'ençà de l'any 2005 sobre la supervisió d'aquests espais de detenció també ha posat de manifest dèficits de formació especialitzada en matèria d'infància per part d'alguns membres de la Policia-Mossos d'Esquadra destinats a aquestes dependències. 

Finalment, pel que fa a altres dèficits de les instal·lacions, convé posar de manifest que les garjoles destinades als menors de reforma i als menors de protecció tenen banys amb rentamans, vàter i dutxa, però que al passadís on hi ha les sales de contenció només hi ha un bany amb rentamans i dutxa, però no pas vàter, la qual cosa obliga a fer sortir els menors i recórrer la distància cap al vàter més proper, uns 20 metres, excessiva si es troben en estat d'agitació.

En positiu, en canvi, convé destacar que, segons la informació aportada pel Departament de Justícia, totes les sales tenen càmeres de vigilància, inclosa la sala d'escorcolls.

Fetes aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana al Departament de Justícia, al Departament d'Interior, Relacions Internacionals i Participació i al Departament d'Acció Social i Ciutadania que garanteixin:

- Habilitar un nou espai d'espera adequat per a l'atenció dels menors de protecció.

- Revisar alguns aspectes de l'atenció que es dispensa als menors de reforma (i actualment també als menors de protecció), per exemple, pel que fa a la qualitat dels àpats.

- Intensificar, més si cal, els esforços per reduir el temps d'estada dels menors de reforma (i actualment també els menors de protecció) a l'espai de detenció.

- Revisar els circuits d'atenció dels infants escapolits de centres de protecció a fi de promoure que siguin recollits per educadors dels centres i evitar que hagin d'entrar en l'espai de detenció.

- Revisar l'adequació de la dotació de personal a l'espai de detenció.

- Garantir la formació especialitzada en matèria d'infància als agents de la Policia-Mossos d'Esquadra que treballen a l'espai de detenció.

- Estudiar la possibilitat de construir un vàter al passadís de les sales de contenció.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/11/2010 Secretaria de Relacions amb l'Administració de Justícia Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2010 Secretaria de Relacions amb l'Administració de Justícia Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/12/2010 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2010 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2010 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/01/2011 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/03/2011 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/03/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/04/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/04/2011 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/04/2011 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/04/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/05/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/05/2011 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/05/2011 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/11/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/01/2012 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/01/2012 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2012 Departament de Justícia Resolució
19/01/2012 Departament d'Interior Resolució
19/01/2012 Departament d'Interior Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/08/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/09/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/03/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/07/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
31/07/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)