Aquest cas fa referència a fets succeïts fa temps i hi ha diverses qüestions que es trobaven sub iudice en el moment del darrer informe tramès per l'Administració, la qual cosa recomanava romandre a l'espera de la resolució judicial sobre el fons de l'assumpte. Malgrat tot, i atès que es confirmen les versions tan diferents de l'escola i de la família, gairebé de total discrepància, el Síndic fa arribar al Departament d'Ensenyament les consideracions següents amb l'objectiu d'evitar que es tornin a succeir situacions similars en aquesta escola:
D'una banda, el Síndic observa una normativa del centre força rígida, que podria ser pedagògicament qüestionable i que sembla contradictòria a l'esperit i la lletra de l'article 30.2 del Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centre educatius no universitaris de Catalunya. El Síndic es refereix a les sancions imposades a alumnes d'educació primària, que entén que caldria revisar i plantejar-ne la utilitat, la validesa i l'adequació.
Sembla que uns càstigs tant severs com els que s'han aplicat en aquest cas, consistents en expulsions i privació de participar en les sortides escolars a una nena de sis anys, podrien estar condicionats per l'actitud desafiadora de la mare cap a la directora. En aquest punt, el Síndic considera que el claustre de professors hauria de buscar alternatives abans de negar-se a atendre una alumna matriculada al seu centre escolar durant les sortides escolars. A més a més, cal referir-se a l'article 34 del Decret 279/2006, que, en establir les mesures correctores, no recull la suspensió del dret a participar en activitats extraescolars per un període més ampli d'un mes, ni la suspensió del dret d'assistència a determinades classes per un període superior a cinc dies lectius.
L'escola en canvi, va determinar que l'alumna no estava autoritzada a participar a cap sortida fins que recaigués la resolució judicial de la denúncia presentada per la mare.
D'altra banda, pel que fa a aquesta qüestió, no consta que la Inspecció educativa intervingués per adaptar les mesures correctores a la normativa vigent.
Pel que fa l'existència de queixes anteriors sobre l'escola, en la informació aportada pel Departament d'Ensenyament s'exposa que la Inspecció no tenia constància que hi hagués una situació relacional tan conflictiva entre l'escola i la família, ni de les mesures tan dràstiques com l'expulsió de la nena durant deu dies del centre.
Finalment, quant a la conflictivitat de la relació entre l'escola i la família, el Síndic entén que cal cuidar el tracte que es dóna als alumnes i als seus familiars. Així, tant els comentaris poc adequats de les cartes trameses a la família com els comentaris fets a la germana gran, afectada d'espina bífida i amb només un ronyó, en relació amb la seva higiene, mostren una manca important de sensibilitat per part de l'escola.
Per tot això, el Síndic fa arribar al Departament les consideracions i els suggeriments següents: En primer lloc, cal adaptar la normativa del centre al Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, respecte de les sancions imposades a alumnes d'educació primària; en segon lloc, cal intervenir en aquests procediments i determinar quin paper hi desenvolupa la Inspecció; i en tercer lloc, cal tenir cura del tracte que es dóna als alumnes i als seus familiars.
En el darrer informe aportat pel Departament d'Ensenyament, es pot veure que aquestes consideracions han estat acceptades parcialment, en tant que s'ha fet un seguiment acurat i sistemàtic tant de l'escola com del Reglament de règim intern.
D'altra banda, el Departament fa referència a la normativa vigent que defineix un nou marc normatiu respecte al qual els centres han d'elaborar les Normes d'organització i funcionament del centre que l'autonomia organitzativa implica. En aquest sentit, constata que dins el marc de l'escola afectada, es va constituir una comissió de treball per elaborar de manera conjunta aquestes normes perquè servís de base a cada centre.
L'informe conclou fent constar que la Inspecció ha fet els aclariments i el seguiment de tot aquest procés, que encara no ha finalitzat totalment.