Gràcies als mitjans de comunicació s'ha tingut coneixement que, com a protesta per l'eliminació de la jornada intensiva, nombrosos centres docents han decidit no organitzar colònies ni sortides aquest curs i n'han demanat la cancel·lació.
Atès que es tracta d'una mesura que sembla haver-se adoptat en un nombre elevat d'escoles i que pot afectar el projecte educatiu dels centres i el dret a rebre una educació integral, el Síndic obre una actuació d'ofici respecte a aquest assumpte.
En aquest sentit, més enllà d'aquesta situació concreta, el fet que la prestació d'aquest servei depengui de la decisió dels centres i que sigui de caràcter no gratuït, pot produir situacions de desigualtat o de manca d'equitat en l'accés a aquest tipus d'activitats.
El Departament d'Ensenyament informa que el fet que els centres educatius organitzin o no sortides escolars no pot atribuir-se a l'existència o no de la jornada intensiva. Afegeix que les sortides i les colònies escolars formen part de les activitats educatives dels centres i estan vinculades als projectes educatius corresponents.
Pel que fa a la supressió de la jornada intensiva, aquest departament ha informat que ha donat instruccions als Serveis Territorials per tal que gestionin amb les direccions dels centres educatius l'organització de la jornada del mes de juny, en aplicació de les possibilitats que creen els nous decrets d'autonomia i de direcció.
Atesa aquesta informació, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que, amb caràcter general, la supressió de les colònies i les sortides escolars en diversos centres es va vincular a la supressió de la jornada intensiva, i així ho van comunicar els diversos centres docents a les famílies.
D'altra banda, també recorda que la realització de sortides i colònies escolars s'insereix dins del projecte educatiu dels centres docents i té una funció educativa específica que difícilment pot ser substituïda per activitats alternatives.
En aquest sentit, segons estableix l'article 91 de la Llei d'educació de Catalunya, el projecte educatiu de centre és la màxima expressió de l'autonomia dels centres, i "n'orienta l'activitat i hi dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències bàsiques i el màxim aprofitament educatiu".
D'acord amb això, el reconeixement de l'autonomia dels centres educatius a què el Departament fa referència, i les funcions de lideratge que tenen atribuïdes els directors i les directores dels centres educatius, s'han d'exercir sempre en el marc del projecte educatiu, com també la funció docent i l'organització dels centres.
En aquest sentit, el projecte educatiu de centre, en els termes que el defineix la Llei d'educació de Catalunya, vincula tota la comunitat educativa, "tant l'exercici de les funcions directives com docents, així com altres membres de l'equip educatiu, i també les famílies, que tenen dret a rebre'n informació i el deure de respectar-lo".
Per aquest motiu, tenint en compte les funcions que l'article 178 de la Llei d'educació de Catalunya atribueix a la Inspecció, el Síndic suggereix la intervenció del Departament d'Ensenyament perquè es deixi sense efecte la suspensió d'organitzar sortides escolars i colònies, que van acordar diversos centres docents amb motiu de la supressió de la jornada intensiva.
Així mateix, el Síndic reitera la sol·licitud d'informació sobre l'adequació de la normativa vigent per garantir els drets de l'alumnat afectat i la situació de desigualtat entre els alumnes dels diferents centres quant a accés a aquestes activitats.
Posteriorment, el Departament d'Ensenyament ha respost que el Decret 155/2010, de 2 de novembre, permet els directors i les directores dels centres escolars proposar als serveis territorials del Departament d'Ensenyament la modalitat horària d'organització que creguin més convenient per a les darreres setmanes del curs, sempre que es compleixin els requisits següents:
En primer lloc, tenir el consens de la comunitat educativa i I'acceptació de les famílies de I'alumnat i dels representants municipals.
En segon lloc, garantir que el professorat del centre compleixi l'horari lectiu anual.
I finalment, tenir en compte les solucions més adients per a I'horari de transport escolar i la garantia de la continuïtat del menjador escolar.