La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la continuïtat de la trajectòria formativa dels alumnes amb necessitats educatives especials a partir de l'escolaritat no obligatòria.
Exposa que el seu fill, que ha estudiat 4t d'ESO, no pot continuar els ensenyaments secundaris postobligatoris i que, alternativament, només pot accedir a un programa de qualificació professional inicial (en endavant PQPI) adaptat que no respon als seus interessos d'educació inclusiva o a un PQPI no adaptat que no s'adequa al seu perfil.
Posteriorment, la persona interessada ha informat que el seu fill ha pogut inscriure's a un PQPI no adaptat, si bé aquest no està localitzat al seu municipi de residència.
El Síndic reitera el suggeriment d'intensificar l'esforç de creació d'oferta de PQPI (o de l'oferta que es derivi de la nova llei orgànica que està elaborant el Govern central), a fi de donar resposta a les necessitats de formació de l'alumnat que no es gradua en ESO i prevenir així que abandoni el sistema educatiu.
El Departament d'Ensenyament informa que actualment està en procés de definir un nou model general de PQPI, que s'haurà d'adaptar a la nova organització de l'etapa d'ensenyament obligatori pendent d'establir per part del Govern central. De fet, la nova llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa que actualment s'està elaborant, i que previsiblement incorporarà més flexibilitat a les trajectòries formatives, reformularà amb profunditat l'oferta actual de qualificació professional inicial.
En aquest sentit, caldrà valorar en el futur si aquesta flexibilitat més gran i una eventual substitució d'aquests programes per oferta de formació professional bàsica permetran trobar millor resposta a les necessitats de formació de l'alumnat amb necessitats educatives especials que o bé no es gradua en ESO o bé es gradua i no se sent en condicions de prosseguir la seva formació en l'oferta actual de cicles formatius de grau mitjà.
En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament la necessitat de trobar itineraris formatius per a determinats alumnes amb necessitats educatives especials que tenen dificultats per accedir a l'oferta de formació professional inicial i seguir-hi.
Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.