El promotor de la queixa exposa que forma part de la borsa de treball del Consorci d'Educació de Barcelona per prestar serveis com a professor d'ensenyament secundari i que tenia reconeguda, entre altres especialitats, la d'anglès. Tot i això, durant el curs 2013-2014, en aplicació de l'Ordre de 20 de gener de 2014, se li va treure aquesta especialitat i, per tant, ja no pot continuar impartint l'assignatura al centre de formació d'adults (en endavant CFA) en què treballa.
Segons explica, es va presentar a les proves lliures per obtenir el Certificate in Advanced English (equivalent al C1) i va aprovar. Va presentar les notes provisionals al Consorci d'Educació de Barcelona i el van informar que tornava a tenir reconeguda l'especialitat d'anglès. En les destinacions definitives publicades el mes de juliol li van mantenir la plaça per al curs 2014-2015.
Tot i que la seva situació ja s'ha resolt, considera que els professors dels centres de formació d'adults no han rebut informació sobre la modificació de la taula de titulacions, malgrat que els afecta directament perquè pot implicar que aquest curs no puguin continuar impartint classes d'una llengua estrangera.
El Departament d'Ensenyament assenyala que, si bé el fet de tenir reconeguda l'especialitat d'anglès (AN) a la borsa va permetre al promotor impartir l'àmbit de la comunicació (SCO) en un CFA, no s'ha de perdre de vista que no va impartir AN en un CFA. En aquest sentit, la informació tramesa indica que ?no és el mateix impartir una especialitat del cos de professors d'ensenyament secundari (AN) que impartir un àmbit de la formació de persones adultes (SCO), encara que per impartir-la, un dels possibles requeriments sigui tenir reconeguda l'especialitat AN?.
A criteri del Síndic, tota la informació facilitada pel Departament fins ara se centra a fonamentar amb dades exclusivament formals el no-reconeixement del període de més de dotze mesos en què el promotor ha estat impartint l'ensenyament de la llengua anglesa en un CFA. És a dir, el promotor no va impartir l'especialitat AN sinó que va impartir SCO (que no és cap especialitat), malgrat que a la pràctica no s'ha desmentit en cap moment que impartís l'anglès ocupant un lloc de treball en un CFA.
Per a la resolució d'aquest cas, aquesta institució considera necessari recordar la doctrina constitucional amb relació al principi d'igualtat, recollit a l'article 14 de la Constitució espanyola:
- El principi general d'igualtat ha estat configurat per la doctrina constitucional com un dret subjectiu dels ciutadans a obtenir un tracte igual, de manera que davant de supòsits de fet iguals les conseqüències jurídiques han de ser les mateixes.
- La desigualtat en el tractament normatiu d'una determinada matèria no suposa una infracció del principi d'igualtat si la diferència de tracte entre situacions que es poden considerar iguals té una justificació objectiva, raonable fonamentada i no artificiosa. És a dir, el principi d'igualtat no es vulnera pel fet de tractar de forma desigual situacions diferents, sempre que les diferències establertes tinguin una justificació objectiva.
- El principi d'igualtat no només exigeix que la diferència de tractament resulti objectivament justificada sinó també que superi un judici de proporcionalitat sobre la relació existent entre la mesura adoptada, el resultat produït i la finalitat perseguida.
En vista d'això, el Síndic considera que la interpretació i l'aplicació que ha fet el Departament d'Ensenyament del període transitori previst a l'Ordre ENS/10/2014 no ha respectat el principi general d'igualtat, llevat que aporti un raonament que acrediti o permeti arribar al convenciment que la diferència de tractament en el reconeixement del període de temps de docència pel fet d'haver impartit anglès com a docent d'ensenyament secundari en un IES i impartit anglès com a docent d'ensenyament secundari en un CFA en l'àmbit de comunicació obeeix a una raó substancial o de fons, com ara els diferents continguts, l'experiència o els coneixements que porten aparellats el fet de prestar aquest ensenyament de la llengua anglesa en un lloc o un altre.
Per tot això, el Síndic recomana al Departament que adopti les mesures pertinents per corregir aquesta interpretació i fer-la pública, sens perjudici de posar-se en contacte amb els docents als quals tingui coneixement d'haver-los aplicat l'Ordre sense respectar el principi d'igualtat, a fi de determinar quines mesures específiques caldria adoptar.