La persona interessada es queixa de la demora de l'Ajuntament de Barcelona a executar una ordre de retirada d'un aparell d'aire condicionat dictada contra la seva veïna. El juliol de 2009 es va iniciar la inspecció d'aquest aparell a instància de la persona interessada; al desembre de 2009 es va dictar l'ordre, però posteriorment la persona afectada va presentar un recurs d'alçada, contra el qual la persona interessada també va aportar les seves al·legacions. Actualment encara no s'ha resolt el recurs, i el problema de les molèsties de l'aparell de l'aire condicionat no s'ha resolt.
L'informe de l'Ajuntament de Barcelona indica que arran de la denúncia de la promotora de la queixa, de 31 de juliol de 2009, els serveis del districte van dictar una ordre d'enretirar l'aparell en qüestió el 9 de desembre de 2009. Contra aquesta ordre, el titular de l'aparell va interposar un recurs d'alçada el 15 de gener de 2010. Aquest recurs ha estat resolt mitjançant resolució de data 3 de juny de 2011, la qual estima parcialment el recurs en considerar que la fonamentació jurídica de l'ordre no és del tot correcta. Actualment, atès que ha caducat l'expedient, aquest s'ha arxivat i s'han reiniciat les actuacions. L'informe diu que en cas d'apreciar-se mitjançant inspecció que s'han aplicat les mesures correctores adients en la instal·lació, no s'ordenarà que s'enretiri l'aparell. En el cas que es comprovi que no s'han aplicat aquestes mesures correctores, s'ordenarà de nou la retirada de la instal·lació.
Respecte de l'actuació de l'Ajuntament en aquest assumpte, el Síndic planteja les reflexions següents:
En primer lloc, es va tardar més d'un any i mig a resoldre el recurs d'alçada presentat per la persona interessada. Aquest retard perjudica tant els afectats que van presentar la denúncia com a l'interès general.
El Síndic recorda que la llei d'urbanisme posa l'accent en la intervenció dels ajuntaments per assegurar l'eficàcia d'aquest planejament, elaborat i aprovat d'acord amb l'interès general del municipi.
Una de les principals característiques que ha de tenir la intervenció dels ajuntaments en l'activitat dels particulars per protegir la legalitat urbanística és la rapidesa de reacció i l'agilitat en la tramitació dels expedients. Cal evitar que una intervenció poc curosa de l'Administració sigui la causant de la caducitat dels expedients, amb els costos que representa repetir tràmits ja efectuats o de la prescripció de l'acció de restauració de la realitat física alterada o de l'ordenament jurídic infringit.
Així mateix, el Síndic recorda que amb relació a la manca de resposta escrita a les sol·licituds de les persones interessades, l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix l'obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments i de notificar-la.
En segon lloc, segons es desprèn de l'informe emès en relació amb recurs d'alçada, es considera que la fonamentació jurídica de l'ordre d'enretirar l'aparell no és suficient ni congruent amb la resolució. Cal assenyalar que la instal·lació dels aires condicionats té dues vessants: la urbanística i la mediambiental. El text de l'article 233.5 a) de les Normes urbanístiques del Pla general metropolità, quan diu que les llums mínimes entre murs del celobert no poden reduir-se, es refereix a ?altres elements o serveis?. Per tant, aquest article podria aplicar-se a les instal·lacions i aparells de servei tècnic com antenes, compressors o xemeneies.
Consegüentment, el Síndic considera que l'aparell en qüestió ha de complir la normativa urbanística exposada a més de la mediambiental, i per tant l'aplicació de mesures correctores no és suficient.
Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona, d'una banda, que tramiti amb diligència i celeritat aquest expedient per tal d'evitar els perjudicis que es puguin generar als veïns; i de l'altra, que reconsideri la seva resolució i continuï tramitant l'execució forçosa de l'ordre d'enretirar l'aparell compressor objecte de queixa.