Resolució
Q-04376/2009 Disconformitat per l'atenció educativa inadequada a un menor tutelat i per la manca de condicions del centre El Bosc i de l'alberg Alcor.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Menors immigrants no acompanyats
Data d'inici 17/09/2009
Data de l'últim moviment 23/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Es trasllada la queixa a altres institucions

Plantejament

Un col·lectiu de defensa als infants es queixa del cas d'un menor immigrant, acollit al centre El Bosc i a l'alberg Alcor. El col·lectiu fa referència a diversos aspectes relacionats amb la seva situació, protecció i documentació.

En l'escrit de queixa, se sol·licita: que es protegeixi de manera urgent el menor que està sota la tutela de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA); que se l'ingressi en un centre de 24 hores, des d'on s'ofereixi una atenció coordinada i integral; que es tinguin en compte els fets ocorreguts els dies 22 i 23 d'agost de 2009, sobre els quals el menor reconeix la seva culpabilitat i demana perdó per haver agredit un altre menor; que es corregeixi la manca de condicions del centre El Bosc i de l'alberg Alcor, i s'ofereixi una atenció educativa inadequada.

Contingut

Un cop analitzat l'informe tramès pel Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, en data 1 de juny de 2009, acompanyat pels Mossos d'Esquadra, el menor esmentat va sol·licitar protecció, la qual va ser prestada per la DGAIA en data 2 de juny de 2009, que va resoldre autoritzar l'ingrés d'aquest menor als centres Alcor i El Bosc.

La resolució de desemparament preventiu es va produir cautelarment en data 2 de juliol de 2009.

En data 1 d'octubre de 2009, la DGAIA va resoldre traslladar el menor de centre d'acolliment, concretament a Mas Pins.

En data 1 d'octubre de 2009, citat per la Fiscalia Provincial de Barcelona, el menor va sotmetre's a les proves per a la determinació de la seva edat mèdica. El resultat d'aquesta prova va ser que aquest noi és mèdicament major d'edat. 

Tal com el Síndic ja ha manifestat en resolucions anteriors, no es qüestiona la validesa d'aquestes proves de determinació d'edat, sempre que es tinguin en compte els marges d'error que tenen. Sí que considera, en canvi, que aquestes proves s'haurien d'aplicar només en els casos de menors indocumentats, sense edat legalment definida.

En segon lloc, segons la informació que aporta la persona interessada, la realització d'aquestes proves mèdiques es va allargar durant tota la jornada. I afegeix que, a partir d'un determinat moment, el menor en qüestió no va estar acompanyat per cap educador del centre. Per tant, el Síndic demana que es verifiqui aquesta situació i que s'informi durant quant de temps el menor va estar acompanyat, així com de quina manera va arribar de nou al centre i qui va acompanyar-lo. 

En tercer lloc, el Síndic constata que, segons consta en la seva documentació legal, el jove esmentat va néixer el 24 de febrer de 1993, per la qual cosa legalment és considerat menor d'edat. 

En vista d'aquesta minoria d'edat legal, i mentre el menor no pugui acreditar legalment que és major d'edat, el Síndic suggereix que sigui readmès a la xarxa de protecció a la infància, que se'n tramiti la tutela i que s'iniciïn els tràmits per a l'obtenció de la documentació (permisos de residència, etc.) que correspongui.

Finalment, l'experiència del Síndic en aquest àmbit constata dèficits en l'atenció social rebuda pels menors estrangers immigrats no acompanyats expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat. 

Segons la informació que aporta el DASC, aquest podria no ser el cas del menor esmentat, ja va ser derivat al Servei d'Atenció a Immigrants Estrangers i Refugiats (en endavant SAIER) i a una associació privada, amb l'objectiu d'aconseguir un allotjament. Des de novembre de 2009, el menor ha ingressat a un pis de joves gestionat per aquesta entitat, i el SAIER s'encarrega de fer el seguiment del procés i de dotar-lo de cobertura a les necessitats mèdiques i bàsiques. 

Per tant, el Síndic suggereix al DASC que, atesa la minoria d'edat legal d'aquest noi, persisteixi en aquest seguiment i garanteixi ara i en el futur el seu acompanyament en el seu procés de transició a la majoria d'edat. A tall d'exemple, aquest menor manifesta no poder anar als cursos de formació, a Barcelona, atès que no disposa de recursos econòmics per sufragar el cost del transport públic diari. De ser certa aquesta manifestació, demana que es verifiqui aquest assumpte, a fi de valorar possibles actuacions compensatòries.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/09/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2009 Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Altres formes de finalitzar
08/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/08/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2011 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/11/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
15/06/2012 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/05/2013 Departament de Salut Vulneració
23/05/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)