Resolució
Q-04382/2008 Disconformitat amb la tardança del Departament d'Acció Social i Ciutadania en la resolució d'una sol·licitud de plaça a un centre per malalts mentals.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 14/10/2008
Data de l'últim moviment 11/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució
Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa explica que I'any 2006 va presentar una sol·licitud del Programa d'ajuts per a l'accés a habitatges amb serveis comuns per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials a nom del seu germà, però que encara no ha rebut cap resposta per part del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC).

La promotora manifesta la seva disconformitat amb la tardança en la resolució de la seva sol·licitud i indica que està molt preocupada per la situació del seu germà, que actualment resideix en una residència per a gent gran, sense que el seu perfil sigui l'adequat. Assenyala que anteriorment li havien ofert una plaça residencial en un centre per a persones amb discapacitat, però que, un cop avaluat, al mateix centre li van dir que no era viable mantenir-lo en aquest recurs.

Es queixa que des que va fer la sol·licitud no ha rebut cap oferta d'un servei públic adient a la condició del seu germà i que actualment la seva situació ha empitjorat molt perquè no s'adapta al centre geriàtric en què es troba.

Contingut

Dels informes enviats pel DASC i pel Departament de Salut al Síndic, no es desprèn quina és la proposta d'actuació d'aquests departaments o de la Comissió Estratègica de Seguiment i Avaluació, ni quin és el criteri que cal seguir per tal de determinar amb més certesa quin és el recurs més adient per cobrir les necessitats de la persona interessada, un cop s'ha establert que en relació a aquest cas hi ha disparitat de criteris entre els professionals que l'han avaluat.
 
D'altra banda, a la persona interessada se li va oferir la possibilitat d'accedir a una plaça al centre residència i casal de gent gran Sant Roc de Badalona, que és una proposta de servei que no ofereix un canvi significatiu en relació amb l'adequació del servei a la situació concreta de la persona interessada.

Així, tenint en compte les dificultats d'adaptació que presenten les persones que pateixen patologies de trastorn mental davant els canvis d'espais, de dinàmiques, de rutines etc., no resulta difícil entendre que, si no s'ofereix a la persona interessada un recurs més adient al seu perfil de salut mental, sinó que la proposta de servei que es fa resulta molt semblant a la que ja fa servir, aquesta persona hagi rebutjat l'opció proposada per l'Administració.

Per tant, partint de la informació sobre el perfil del trastorn mental de la persona interessada que es desprèn de l'expedient, el Síndic entén que el seu cas es pot encabir dins dels supòsits relacionats en el marc del Pla d'assistència integral d'atenció a les persones amb malaltia mental i discapacitat, física o psíquica d'alta complexitat. 

Atès tot això exposat, el Síndic suggereix a les administracions afectades que apliquin el Pla d'assistència integral d'atenció a les persones amb malaltia mental i discapacitat, física o psíquica d'alta complexitat en el cas de la persona interessada. Concretament, suggereix que s'estudiï la possibilitat d'iniciar, com més aviat millor, la seva valoració diagnòstica, la qual entén que ha de dur a terme el SESMDI (Servei Especialitzat de Salut Mental per a les Persones amb Discapacitat Intel·lectual) en un termini de deu dies, atès que es tracta d'un cas ja conegut, i que un cop feta aquesta valoració, es faci la determinació del recurs adient per al perfil de la persona interessada en el termini establert en el Pla d'assistència integral referit.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/10/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2009 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/09/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2009 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2009 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/11/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/12/2010 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/02/2011 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/04/2011 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/11/2011 Departament de Salut Resolució
11/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 125/2007, 5 de juny, pel qual es regula l'exercici del dret a obtenir una segona opinió mèdica- DOGC.4899 (07/06/2007)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)