Resolució
Q-04396/2008 Exclusió, per part del Departament de Medi Ambient i Habitatge, del vesc, en la temporada 2008, dins de les autoritzacions excepcionals per a la captura, la tinença i l'exhibició pública en concursos de cant d'ocells fringíl·lids

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Molèsties o maltractaments d'animals
Data d'inici 14/10/2008
Data de l'últim moviment 18/04/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Jutjats d'Instrucció Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors es queixen de la Resolució MAH/2761/2008, de 9 de setembre, relativa a la prohibició de caça amb vesc.

Contingut

En vista de la informació facilitada i de la normativa vigent, el Síndic fa les indicacions següents:

D’una banda, la prohibició de l'ús del vesc com a mètode de captura o mort massiva o no selectiva no és nova: En primer lloc, la Directiva 1979/409/CEE ho recull a l'annex IV. En segon lloc, la Llei 4/1989, de 27 de març, de conservació dels espais naturals i de la flora i fauna silvestres, prohibeix la tinença, l’ús i el comerç dels procediments massius o no selectius per a la captura o mort d'animals, tot i que admet excepcions, com ara permetre, en condicions controlades i selectives, la captura en petites quantitats i amb limitacions per garantir la conservació de les espècies. Aquests procediments són els de l'Annex III del Reial decret 1095/1989, de 8 de setembre, pel qual es declaren les espècies objecte de caça i pesca. I en tercer lloc, la Llei 42/2007, a l'Annex VII cita el vesc, tot i que preveu que aquesta prohibició pot no ser aplicable si es tracta d'espècies d'animals d'interès comunitari no considerades de protecció estricta a la normativa de la UE i sota condicions controlades i mètodes selectius, en petites quantitats i amb les limitacions per garantir-ne la conservació. Atès que els ocells fringíl·lids no es troben inclosos en les espècies de protecció estricta de la UE, amb una autorització prèvia de la comunitat autònoma podria usar-se el vesc en condicions controlades i selectives.

I, d’altra banda, la legislació fins ara vigent a Catalunya no prohibeix l'ús del vesc per a la captura dels ocells: En primer lloc, la Llei 3/1988, de 4 de març, de protecció dels animals, establia que la utilització del vesc per a la captura dels ocells fringíl·lids s'havia de regular reglamentàriament a l'ordre general de vedes. En segon lloc, l'article 9.2 de la Llei 22/2003, modificada per la Llei 12/2006, de 27 de juliol, de mesures en medi ambient, prohibia l'ús de coles o de substàncies enganxoses per controlar animals vertebrats, tret de l'ús del vesc, amb l'autorització prèvia del departament competent, per a la captura de petites quantitats d'ocells, en condicions controlades i selectives. Alhora establia que s'havien de determinar per reglament les espècies d'ocells susceptibles de captura i les condicions i requisits aplicables. En tercer lloc, l'article 9.2 del Decret legislatiu 2/2008, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de protecció dels animals, manté el mateix redactat que l'article 9 de la llei anterior. I finalment, l'única disposició reglamentària existent a hores d'ara és l'Ordre de 21 de juliol de 1999, que regula la captura en viu, la tinença i l'exhibició pública d'aus fringíl·lids per a activitats tradicionals. L'article 5.1 permet la captura amb xarxes abatibles. En desenvolupament de la previsió recollida a l'article 33.3 de la Llei 3/1988 (actualment derogat), l'article 5.3 estableix que l'ús del vesc només es pot utilitzat en rams, sobre arbres o arbustos, i mai en abeuradors. 

Per tant, caldria aprovar un reglament que regulés les condicions per autoritzar la captura en viu per a concursos de cant d'ocells mascles fringíl·lids. Així, es detecta que el fet d'excloure el vesc en les autoritzacions excepcionals nominals de caça de la temporada 2008 no es pot fonamentar en les disposicions i el caràcter bàsic de la Llei 42/2007. 

Per tot això, el Síndic recomana, en primer lloc, que s’estudiïn els elements que permetrien incloure la caça amb vesc dels ocells fringíl·lids dintre de l'excepció de l'article 62.3 a) de la Llei 42/2007, de manera que es pogués assegurar que es tracta de la captura de petites quantitats d'ocells, en condicions estrictament controlades i de manera selectiva; en segon lloc, que es consulti si la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat ha establert els límits màxims de captura que podran atorgar-se per a cada espècie, i també els sistemes de control de compliment de les mesures que s’hauran d’exercir abans i durant el període autoritzat per efectuar la captura, la retenció o l’explotació prudent; I finalment, que, a partir dels resultats, es desenvolupin reglamentàriament les disposicions que sobre aquesta matèria conté la legislació catalana.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/12/2008 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/08/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/10/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
18/04/2012 Jutjats d'Instrucció Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2006, de 27 de juliol, de mesures en matèria de medi ambient i de modificació de les lleis 3/1988 i 22/2003, relatives a la protecció dels animals, de la Llei 12/1985, d'espais naturals, de la Llei 9/1995, de l'accés motoritzat al medi natural, i de la Llei 4/2004, relativa al procés d'adequació de les activitats d'incidència ambiental- DOGC.4690 (03/08/2006)