Resolució
Q-04418/2015 Disconformitat amb el canvi de metge de capçalera

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 26/06/2015
Data de l'últim moviment 16/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

El promotor de la queixa exposa que el 4 de maig de 2015 a ell i a la seva dona se'ls va comunicar que atesa la incorporació d'un nou metge de família a l'equip d'atenció primària (en endavant EAP) Sant Adrià 1, s'havien redistribuït els pacients i se'ls havia assignat una nova metgessa de capçalera. Tot i que van demanar que els mantinguessin el doctor que els visitava fins aleshores, la seva petició no ha estat acceptada, encara que sí que els han indicat que la tindrien en compte per atendre-la tan bon punt fos possible.

La Instrucció 3/2003 del CatSalut, que regula de manera provisional la lliure elecció d'EAP de salut i de metge de capçalera o pediatre, recull que les persones residents a Catalunya que tinguin dret a l'assistència sanitària de cobertura pública a càrrec del CatSalut poden elegir qualsevol EAP de Catalunya i, dins del corresponent equip, triar el metge de capçalera i el pediatre, amb subjecció a les condicions establertes en la Instrucció mateix. També preveu, però, que l'elecció del metge de capçalera o pediatre, dins de l'EAP assignat, pot estar condicionada per la necessària distribució de les tasques assistencials entre els diferents professionals sanitaris que integren l'equip. Per tant, el Síndic no aprecia indicis d'irregularitat en l'actuació de l'Administració sanitària.

Tot i això, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, de la lectura de la Instrucció esmentada més amunt i de l'apartat 8.2 de la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut se'n desprèn el caràcter general del dret dels pacients a escollir facultatiu i l'excepcionalitat de la seva restricció, que sempre ha de ser extraordinària. Cal esmentar, a més, que en la pàgina web del CatSalut, es recull que per circumstàncies organitzatives dels CAP es pot denegar la sol·licitud de canvi de metge quan, de forma temporal i excepcional, per garantir la qualitat assistencial, el canvi de CAP, metge o pediatre no es pugui fer perquè el centre i tots els professionals estiguin al límit de persones assignades.

En segon lloc, en aquest cas concret es dona la circumstància que es tracta d'un matrimoni que, segons ha manifestat, fa més de vint anys que té el mateix doctor com a metge de família, el qual també visita els dos fills del matrimoni, que en l'actualitat segueixen sent pacients seus sense que els hagi afectat la reestructuració que ha afectat els seus pares. Caldria, doncs, valorar els avantatges que té que tots els membres de la família siguin atesos pel mateix metge, si aquesta és la seva voluntat.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament que doni les ordres oportunes perquè es valori de nou la situació del promotor i de la seva dona i s'accepti la seva petició de retorn al contingent del metge que tenien fins ara, i l'insta a seguir treballant en la regulació de la lliure elecció d'EAP i de metge de capçalera o pediatre mitjançant un nou instrument normatiu de què es va informar el mes d'octubre de 2014, a l'efecte d'acabar amb la provisionalitat de la Instrucció de l'any 2003.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/07/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
24/08/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
13/11/2015 Departament de Salut No irregularitat
16/11/2015 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-04417/2015