Resolució
Q-04448/2012 Disconformitat amb l'Ajuntament d'Ullastret per la denegació d'accés a les dependències municipals

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 15/06/2012
Data de l'últim moviment 18/10/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Ullastret Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament d'Ullastret perquè el dia 12 de juny de 2012 no se li va permetre entrar a les dependències municipals per registrar l'entrada de determinats documents en horari d'atenció al públic.

Contingut

D'acord amb la informació tramesa per l'Ajuntament d'Ullastret, s'ha donat instruccions perquè s'impedeixi l'entrada a les dependències municipals de la persona interessada si l'alcalde no hi és present, atès que alguna vegada aquesta persona ha proferit insults i amenaces contra treballadors municipals. 

El Síndic, però, fa referència al dret de tots els ciutadans d'adreçar-se a les administracions i a presentar escrits i documents als registres administratius, reconegut a l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i més específicament a l'article 25 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 

Dit això, el Síndic assenyala també que el dret d'accés als registres administratius, com tots els drets, no té caràcter absolut i pot ser objecte legítimament de restriccions quan concorren circumstàncies que ho justifiquen. Tot i això, aquestes restriccions no poden impedir o dificultar l'accés a les dependències municipals i l'exercici del dret a presentar documents en registres administratius. 

Malgrat comprendre les raons que van portar l'Ajuntament a restringir l'accés de la persona interessada a les dependències municipals, el Síndic entén també que les restriccions que s'adoptin en l'atenció presencial han de ser proporcionals a la conducta del ciutadà a qui s'apliquen, i no poden suposar un impediment ple a l'exercici d'aquest dret d'accés a les dependències municipals en horaris d'obertura al públic. I aquest deure de proporcionalitat ha de ser especialment tingut en compte quan les restriccions s'adopten de manera preventiva i no com a reacció a una conducta incorrecta o de violència verbal del ciutadà en el moment en què es produeix. 

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic demana a l'Ajuntament d'Ullastret que revisi l'adequació de les mesures adoptades en aquest cas als paràmetres que s'han assenyalat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2012 Ajuntament d'Ullastret Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
13/09/2012 Ajuntament d'Ullastret Resolució
18/10/2013 Ajuntament d'Ullastret Seguiment finalitzat