Resolució
AO-04492/2013 Actuació d'ofici per estudiar el possible tancament del casal L'Amic de Tarragona, per manca de finançament i de suport institucional

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 10/06/2013
Data de l'últim moviment 16/01/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Tarragona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Arran d'una notícia publicada al diari La Vanguardia el dia 4 de juny de 2013, el Síndic ha tingut coneixement sobre el possible tancament del casal L'Amic de Tarragona, per manca de finançament i de suport institucional. 

Atesa la tasca que desenvolupa aquesta entitat en l'atenció dels infants i joves en risc d'exclusió social als barris socialment més desfavorits de la ciutat, el Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici per estudiar aquest assumpte.

Contingut

L'ordenament jurídic regula els programes de diversificació curricular i altres programes personalitzats per als alumnes amb necessitats específiques de reforç educatiu en els ensenyaments secundaris obligatoris (en endavant ESO). Les unitats d'escolarització compartida (en endavant UEC), precisament, representen una de les diferents modalitats possibles de mesures d'atenció a la diversitat que el Departament d'Ensenyament pot desplegar en un territori determinat.

En concret, les UEC són programes de diversificació curricular específics per a alumnes amb inadaptació al medi escolar i risc d'exclusió social, que tenen per finalitat prestar atenció educativa i complementen la que ofereixen els centres educatius, als alumnes d'ESO que presenten problemes de comportament i conductes disruptives, absentisme i rebuig escolar, trets d'inadaptació social i risc de marginació. Són alumnes, doncs, amb necessitats especials de suport educatiu als quals els mateixos centres ordinaris, amb els recursos ordinaris, no poden donar resposta, i que només poden ser derivats a les UEC quan les mesures d'atenció a la diversitat dins del centre educatiu ordinari hagin resultat insuficients i s'hagin esgotat totes les actuacions que es poden dur a terme al centre.

Dit això, cal posar de manifest que els alumnes de les UEC estan en una edat d'escolarització obligatòria, i que l'objectiu de les UEC consisteix a afavorir, per mitjà d'una metodologia que els motivi, que els retorni la confiança en les possibilitats d'èxit personal i que reforci els seus aprenentatges i eviti l'abandó escolar, l'assoliment de les competències bàsiques de l'etapa i l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria, com succeeix amb qualsevol altre alumne que cursi els ensenyaments secundaris obligatoris. Aquests serveis, doncs, han de tenir plenes condicions per garantir el dret a l'educació d'aquests alumnes.

En els darrers anys, però, el Síndic ha rebut diverses queixes relacionades amb l'aplicació de mesures d'austeritat en la provisió de recursos financers a les entitats i als ens locals que s'ocupen de gestionar les UEC, que n'afecten la qualitat i la cobertura de l'atenció prestada. La reducció de la subvenció a aquestes entitats amb requeriments d'atenció d'alumnat similars o la reducció dels mesos per curs finançat, entre d'altres, han provocat, per exemple, que hi hagi UEC que iniciïn la seva activitat setmanes més tard de la data d'inici de curs establert per calendari escolar, o que contractin menys personal o que ho facin el mateix dia en què comencen les classes lectives amb l'alumnat, la qual cosa obliga a iniciar el curs sense la programació necessària per al desenvolupament de qualsevol intervenció educativa.

En el marc d'aquestes queixes, el Departament d'Ensenyament admet que els alumnes han estat derivats a la UEC amb el curs ja iniciat però que, prèviament, havien estat atesos en llurs centres educatius. Una anàlisi més acurada de l'escolarització d'aquests alumnes va constatar, però, que la seva assistència al centre durant el període d'inactivitat de la UEC va ser en la majoria de casos inexistent, o bé discontínua, sense que el retorn al centre estigués previst en el Pla individualitzat i comptés amb l'acompanyament per part dels professionals de la UEC.

En definitiva, a criteri del Síndic, el retard en l'inici de l'activitat de la UEC vulnera el dret a l'educació de l'alumnat adscrit, perquè les condicions d'escolarització alternatives, malgrat les adaptacions realitzades, no planificades conjuntament amb els professionals de la UEC, no garanteixen suficientment la seva escolarització adequada. El Síndic considera que l'alumnat adscrit a les UEC ha de ser atès plenament durant el període lectiu establert per la normativa que regula el calendari escolar per als ensenyaments de secundària obligatòria, tal com succeeix amb la resta d'alumnat d'ESO. I el Síndic constata que, amb els recursos disponibles en els centres de secundària, no és possible atendre adequadament les necessitats educatives d'aquest alumnat. Escolaritzar aquest alumnat al centre durant un període significatiu de temps, doncs, si es produeix, requereix ajudes, suports i adaptacions que poden depassar les possibilitats que ofereix la programació ordinària de l'aula i les mesures de reforç disponibles. 

En el cas que ens ocupa, el curs 2013/2014 es va iniciar a principis de setembre, tal com també han fet els centres escolars, però aquesta decisió, segons el conveni formalitzat entre Departament d'Ensenyament i Ajuntament de Tarragona, forma part de la discrecionalitat de l'Administració local. Val a dir que aquest conveni té data d'inici l'1 d'octubre de 2013 i explicita que ?excepcionalment, l'Ajuntament de Tarragona podrà atendre alguns alumnes durant el període comprès entre el 15 i el 30 de setembre, sempre que es faci càrrec de les despeses corresponents?.

A criteri del Síndic, aquesta fórmula prevista en el conveni no garanteix de manera suficient el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats d'uns alumnes que estan en edat d'escolarització obligatòria i que tenen el dret a rebre suport educatiu adequat a les seves necessitats durant tot el calendari escolar per assolir a final d'etapa la graduació en ESO.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Tarragona que revisi, conjuntament amb el Departament d'Ensenyament, el conveni per a la gestió de la UEC amb l'objectiu de vetllar per tal que la UEC tingui el mateix calendari escolar que els centres ordinaris on es desenvolupa l'educació secundària obligatòria, a fi que l'alumnat adscrit a la UEC, que presenta necessitats especials de suport educatiu, pugui ser atès en igualtat d'oportunitats que la resta d'alumnat escolaritzat als centres educatius ordinaris.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/06/2013 Ajuntament de Tarragona Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/08/2013 Ajuntament de Tarragona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2013 Ajuntament de Tarragona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/09/2013 Ajuntament de Tarragona Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2013 Ajuntament de Tarragona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2013 Ajuntament de Tarragona Resolució pendent d'acceptació
11/10/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
07/11/2013 Ajuntament de Tarragona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/11/2013 Ajuntament de Tarragona Irregularitat
27/11/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Departament d'Ensenyament Irregularitat
23/12/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
23/12/2013 Ajuntament de Tarragona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
01/10/2014 Ajuntament de Tarragona Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
01/10/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
03/11/2014 Ajuntament de Tarragona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
21/11/2014 Ajuntament de Tarragona Seguiment finalitzat
08/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/01/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat