El promotor exposa la manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) a una reclamació prèvia presentada contra la resolució per la qual es qualifica el grau i nivell de dependència de data 2 d'octubre de 2009.
De la informació que ha facilitat el promotor de la queixa, es concreten els fets següents:
Primer, en data 2 d'octubre de 2009, el DASC va dictar una resolució mitjançant la qual es va determinar que el sol·licitant no assolia la puntuació mínima que s'exigia legalment per poder considerar-se en situació de dependència.
Segon, en data 8 d'octubre de 2009 la persona interessada va presentar una reclamació prèvia contra aquella resolució i encara no ha obtingut resposta a aquesta reclamació.
Tercer, en data 8 d'abril de 2010, el reclamant va presentar una sol·licitud de revisió de grau de nivell de dependència per un empitjorament del seu estat de salut, que el DASC tampoc no ha resolt.
En data 15 de desembre de 2010, l'anterior DASC indica que "PRODEP informa que l'esmentada reclamació es va enviar a l'equip de valoració de dependències corresponent i que en breu s'informarà del seu dictamen".
No obstant això, a hores d'ara no s'ha tingut coneixement que s'hagi resolt la reclamació esmentada, tot i el temps transcorregut des que es va presentar.
Per això, en vista que en aquest cas s'ha superat en molt el termini del qual disposa l'Administració per resoldre la reclamació prèvia, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'actuació de les administracions públiques s'ha de regir per principis d'eficàcia i celeritat, i que correspon als òrgans gestors dels procediments impulsar-los d'ofici en tots els seus tràmits.
Així mateix, cal tenir en compte que la demora a l'hora de resoldre una reclamació prèvia afecta de manera negativa els drets de les persones.
Atès això exposat, el Síndic reitera la necessitat de fer més esforços per evitar dilacions que contribueixin a retardar la resolució dels procediments.
En aquest sentit, i en aquest cas, en vista que a hores d'ara no s'ha tingut coneixement que s'hagi resolt la reclamació esmentada, tot i el temps transcorregut des que es va presentar, el Síndic suggereix que s'adoptin les mesures oportunes per resoldre aquesta reclamació sense més demora i demana que se l'informi del resultat.
Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha comunicat que en data 24 de desembre de 2010 es va dictar la resolució segons la qual la persona interessada no assolia la puntuació mínima que s'exigeix legalment per poder considerar-lo en situació de dependència.
Per aquest motiu, i tenint en compte que el Síndic de Greuges no pot entrar a valorar la situació de dependència d'una persona ni la decisió sobre la situació de dependència que es reconeix en cada cas concret, aquesta institució dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte. Tot i això, el Síndic fa avinent a l'Administració la necessitat de fer més esforços per evitar dilacions que contribueixin a retardar la resolució d'aquests procediments, com ha passat en el cas de la persona interessada.