La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la percepció mínima que li va ser imposada el 27 de febrer de 2012 a la línia de Rodalies R-4 per viatjar amb el títol sense validar.
La promotora nega els fets i manifesta que la màquina validadora de l'estació de Vilafranca del Penedès no funciona correctament. Així mateix, assenyala que l'interventor no la va informar del fet de poder efectuar el pagament immediat de la percepció mínima amb una reducció del 50%. En aquest sentit, en la butlleta de percepció mínima que es va lliurar a la persona interessada consta l'import de la percepció mínima de 100 euros, però no es fa cap referència a la possibilitat d'abonar-lo a l'instant amb reducció.
D'acord amb l'informe tramès per la Direcció General de Transports i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, el Síndic no aprecia irregularitat pel que fa a la imposició de la percepció mínima a la persona interessada.
No obstant això, l'informe posa de manifest que la informació sobre la possibilitat d'abonar la percepció mínima amb la bonificació del 50% si es fa el pagament immediat la facilita directament l'inspector a l'usuari en el moment que comprova que no disposa de bitllet vàlid. I que la possibilitat de pagar el 50% de la percepció mínima no es comunica al butlletí de percepció mínima perquè, quan aquest es formalitza, és perquè l'usuari ja ha desestimat l'opció de pagar-lo amb bonificació, i només queda la possibilitat de fer el pagament per l'import total (100 euros).
En aquest sentit, el Síndic considera que de la mateixa manera que fan els agents de Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB), els interventors de RENFE haurien d'informar, verbalment i per escrit, sobre la possibilitat d'abonar la percepció mínima en el moment de la intervenció a fi de gaudir d'una bonificació del 50% sobre el preu establert. De fet, en les butlletes dels expedients iniciats consta el text informatiu en el qual s'estableix la possibilitat d'abonar amb bonificació, la normativa d'aplicació, el termini per fer el pagament del 100% i la possibilitat d'incoar un expedient sancionador per impagament de la percepció mínima.
En aquest sentit, quan un usuari de TMB detecta alguna butlleta sense la informació transcrita, tan sols ha de comunicar-ho al Departament de Gestió Administrativa de Control del Frau i les Conductes Incíviques per tal que l'expedient s'arxivi per error de principi.
Per aquest motiu, per tal de dotar de més garanties els usuaris de RENFE i unificar els procediments amb TMB, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que s'incorpori el text informatiu relatiu al pagament de la percepció mínima en les butlletes que expedeix RENFE.