La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la resolució del Departament de Benestar Social i Família segons la qual la seva filla no assoleix la puntuació mínima que s'exigeix per poder-se considerar en situació de dependència.
La promotora assenyala que va aportar tots els informes mèdics en què s'especifica el tractament que ha de rebre diàriament la menor i un certificat del centre educatiu en què es fa constar que necessita un monitor que estigui per ella durant tot el dia atès que necessita atenció personalitzada permanent. També informa que la patologia que pateix la seva filla és molt poc coneguda i que la persona que va fer la valoració no va tenir en compte molts dels aspectes que implica l'afecció de la menor.
Un cop estudiada tota la informació de què es disposa, el Síndic considera que en aquest cas, si bé es cert que l'aplicació dels barems de valoració de la situació de dependència han conduït a l'equip de valoració a la conclusió que la filla de la promotora no assoleix la puntuació necessària per ser considerada dependent, hi ha altres elements tècnics i fàctics que porten a concloure que la menor necessita l'assistència indispensable i continuada d'una tercera persona per poder dur a terme una funció fisiològica vital com és la micció i la defecació.
D'acord amb tot això i
- vista la clàusula del segon paràgraf del punt 5.e de l'apartat 4 de l'annex III del Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, segons la qual ?en el cas de dubtes en l'objetivació de la situació de dependència, l'òrgan de valoració haurà de recaptar informació de salut complementària en el marc del procediment administratiu?;
- atesa l'evidencia mèdica i fàctica sobre la necessitat d'una persona que assisteixi permanentment la menor en el desenvolupament de necessitats fisiològiques vitals;
- atesa la raresa de la malaltia plurimalformativa que pateix la menor i la falta d'informació mèdica d'antecedents semblants; i
- atès el contingut de l'article 5 de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, que recull com a principi rector l'interès superior de l'infant o l'adolescent, i estableix que ?ha d'ésser el principi inspirador i fonamentador de les actuacions públiques", i que "les normes i les polítiques públiques han d'ésser avaluades des de la perspectiva dels infants i els adolescents, per garantir que inclouen els objectius i les accions pertinents adreçats a satisfer l'interès superior d'aquestes persones";
El Síndic suggereix al Departament de Salut que, en aplicació de l'article 30 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, obri un procediment de revisió d'ofici de l'expedient de reconeixement de la situació de dependència de la filla de la promotora, en el marc del qual, si escau, es recapti informació de salut complementària en relació amb el seu cas concret.
També suggereix al Departament que, si en el marc d'aquesta revisió s'estableix que la menor assoleix algun grau i nivell de dependència, es revisi el seu expedient de reconeixement de grau de discapacitat a fi i efecte de dictaminar sobre la concurrència del barem de dependència en el seu cas.